אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

כשהקרוב שלכם בדיכאון

אחד המצבים הקשים ביותר שהחיים לעיתים מזמנים לנו הוא להיות ליד אדם קרוב ואהוב השרוי בדיכאון, בלי יכולת ממשית לעזור. בעיקר אמורים הדברים אם מדובר בבן משפחה, בן או בת זוג, או מי מהילדים. לפני ש"מאבחנים" את האדם מולנו כסובל מדיכאון, כדאי שנזכיר לעצמנו כי רובנו לא אנשי מקצוע מהתחום. אבחנה, כמו גם שיטות טיפול מועילות, הן מתפקידיו של איש המקצוע - כזה המצויד בכלים המתאימים. תפקיד הסביבה הקרובה, החברית או המשפחתית, הוא בעיקר להוות רשת תמיכה וסיוע. משפחה תומכת / לוחצת  כאשר אחד מבני המשפחה או מבני הזוג סובל מדיכאון רצוי להיות עירני ומודע כי מעבר לירידה במצב-הרוח, אחד התסמינים האופיינים הוא ירידה ברמת התקשורת - דיבור איטי ולעיתים פחות ברור. מומלץ להיות סבלני ולזכור כי האדם מולכם אינו עצלן והמחלה מחלישה אותו כמו כל מחלה אחרת. להפחתת הלחץ העצמי של הלוקה בדיכאון, נסו לקחת על עצמכם חלק ממשימות הבית בתקופה הקרובה. מנגד, אל תמנעו מבן או בת הזוג לבצע משימות שהם רגילים ורוצים לבצע בעצמם. עמידה במשימות שגרתיות מביאה עימה גם נחמה. כאשר מדובר בבני זוג, דיכאון של אחד מהם סביר שיתבטא גם בירידה בתפקוד הזוגי, כולל אי-קיום יחסי מין. אל תילחצו מכך ואל תראו זאת כפגיעה אישית. ירידה בדחף המיני היא אחד התסמינים השכיחים לדיכאון. מנגד, כמוכם, בן זוגכם עדיין זקוק לחום ולאהבה. הציעו חיבוקים והתכרבלויות יחדיו, מבלי לשדר ציפייה למין. כאשר המטופל נמצא במהלך טיפולי מסודר ובמידה ואובחן כראוי, סביר כי הוא מטופל תרופתית. התרופות הנפוצות ביותר לטיפול בדיכאון וחרדה הן תרופות ממשפחת ה-SSRI כגון: ציפרלקס, ופרוקסטין. טיפול יכול להיות גם פסיכולוגי, דרכם הוא מקבל כלים ודרכים לשיפור מדורג במצבו. תפקידה של המשפחה במקרה זה הוא לעודד את המשך הטיפול, למנוע התנגדויות להמשכו ולוודא כי נטילת התרופות מתבצעת בזמן ובמינון הנכון, כפי שנקבע על ידי הרופא המטפל. במידה שאתם חשים כי המצב מחמיר או כי חלה הידרדרות (כמו למשל שיחות על רצון להתאבדות), אל תהססו - פנו לרופא המטפל שידריך אתכם מה לעשות. חשוב להדגיש, הצלחת הטיפול תלויה מאוד ברציפותו והימשכו על פני זמן. בייחוד אמורים הדברים על טיפול תרופתי, בו יש להתמיד במקביל להיוועצות עם הרופא המטפל. הניסיון המקצועי בתחום מלמד כי תרופות נוגדות דיכאון אינן משפיעות מיידית על המטופל, ולכן השיפור בתסמיני הדיכאון הוא הדרגתי.. סביר יותר כי רק בחלוף חודש ימים עד 6 שבועות תגיע ההשפעה לשיאה. בכל מקרה מומלץ להתמיד בלקיחת התרופה במשך חצי שנה לפחות, לא לשנות את המינונים מבלי להיוועץ ברופא ועל אחת כמה וכמה לא להפסיק את נטילתה לבד ובבת אחת. בלי לחץ באופן כללי, יציאה מהבית, לבילוי משותף או ללא בן / בת הזוג, טובה להקלת תחושת הדיכדוך ועשויה לשפר את תחושתו. אומנם יותר קל להציע מאשר לבצע, אך במקרים רבים צריך גם לדעת מתי להרפות. בייחוד אמורים הדברים כאשר החולה מסרב לשתף פעולה עם הטיפול ונטילת התרופות. בזמן דיכאון, חלק גדול מאפקט השיפור נובע מחזרת תחושת היכולת של חולה לבצע פעולות עצמיות. עם זאת לעיתים, בפרקי זמן מסוימים, יש לקבל את העובדה כי אין דבר שניתן לעשותו - צריך לנסות להמשיך בחייכם הלאה או לפחות לשדר כי זו כוונתכם.


אודות מחבר המאמר

Goodays - באתר תוכלו למצוא מידע מקיף אודות דיכאון וחרדה: דרכי טיפול והתמודדות, אבחון עצמי, רופאים מומחים, טיפולים תומכים, כתבות, מחקרים, מאמרים ומידע עדכני ורלוונטי שיסייע לכם. האתר, שהוקם בחסות חברת לונדבק, המובילה בטיפול בדיכאון וחרדה, נועד לסייע לכל המתמודדים עם דיכאון וחרדה כחלק משגרת חיי היומיום ומעוניינים לשנות ולשפר את איכות חייהם.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.