אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

לימודי טיפול באמנות כהצצה אל התת מודע

למרות הקשר ההדוק בין טיפול באמנות לבין לימודי האמנות עצמם, רוב הפרמטרים המרכיבים תחום זה של טיפול קשורים דווקא אל עולם הפסיכולוגיה והפסיכותרפיה. במילים אחרות, לימודי טיפול באמנות אמנם נולדו תחת ידיהם של יוצרים ואמנים אך הם סופגים את אופיים מתחומי טיפול אחרים – קונבציונאליים יותר ופחות. באופן כללי, כל שיטת טיפול באמנות נשענת על מספר דרכי ביטוי אשר מטרתה לחשוף את המחשבות הצפונות בעולמו של המטופל בפני איש מקצוע בעל הכשרה מתאימה.

כיצד בנויים לימודי טיפול באמנות?

העיקרון המנחה לימודי טיפול באמנות הוא שישנם מטופלים אשר מצליחים להביע את נבכי נפשם רק באמצעות ביטוי בצורת אמנות אליה הם מתחברים. הרעיון העומד בבסיס של לימודי טיפול באמנות פשוט, ומוכיח את עצמו בשנים האחרונות בכל רחבי העולם. עם זאת, אי אפשר להתעלם מן העובדה כי לימודי טיפול באמנות הם חלק בלתי נפרד מתשתית לימודים בסיסית וגורפת יותר. ללא ידע על העקרונות החשובים ביותר של האמנות הפלסטית לא ניתן להסיק לגבי חוויות או מחשבות של מטופלים אחרים. מנגד, רק התנסות מעשית באמנות טיפולית יכולה להבטיח פרספקטיבה אמינה אשר תהווה בעתיד כר להסקת מסקנות מקובלות.

תכנית הלימודים לצורך טיפול באמנות

אפשרויות הריפוי השונות הקיימות במסגרת טיפול פסיכותרפי באמנות הן גדולות ורבות, אך ליוצר ולאמן המנחה את המטופל יש תפקיד חשוב בתהליך. נדרשת לא רק סבלנות ומיומנות אלא גם ידע מקצועי השאוב ממספר תחומי עניין, אשר חלקם אינם נתפסים כאינטגרליים בעיניים לא מקצועיות. בסופו של דבר יוצרים המתווך והמטופל את האפשרות לאבחון נכון, טיפול מתאים וכמובן הסקת מסקנות מדויקת ככל האפשר. ישנן שיטות רבות לגישה אל מטופלים, גם במסגרת לימודי טיפול באמנות, וחוקרים אשר מפתחים את התחום לכיוונים חדשים. התפקיד של מוסד אקדמי אשר מציע לימודי טיפול באמנות הוא להציג בפני הסטודנטים את האפשרויות הקיימות, ולאחר מכן להביע אותן במסגרת מסלולי הכשרה יעילים.

ההשלמות הנדרשות לצורך לימודי טיפול באמנות

המטפל באמנות, או במילים אחרות – המתווך, צריך להתמחות בראש ובראשונה בטיפול. ברוב המקרים מורכבת תכנית הלימודים לצורך טיפול באמנות משילוב בין סדנאות, שיעורים תיאורטיים והדרכות במסגרת קבוצתית. המטרה של כל אספקט הוא להכין את הסטודנט בצורה היסודית ביותר אל המפגש עם המטופל, על מנת שיוכל לנצל את הידע שצבר ללא עכבות. מבחינת לימודי ההשלמה, מסלולי טיפול באמנות דורשים מלבד מכינה פסיכולוגית ובה קורסי מבואות, תיאוריות ופסיכופתולוגיה גם מכינה באמנות אשר כוללת את תחומי האמנות המרכזיים: ציור, רישום ופיסול. גם העניין המעשי הוא חלק חשוב בסוג כזה של לימודים, ולכן העבודה הפרקטית היא חלק מובנה בתוך תכנית ההכשרה. ללא סנכרון מלא בין דידקטיות, חוויות והתנסות של כל מטפל לעתיד לא ניתן לייצר את התשתית המתאימה להליכי טיפול בכלל או טיפול באמנות בפרט.

מסגרת הטיפול וההשפעות המחקריות

חוקרים רבים אשר מתמקדים בתחום של טיפולי אמנות מעידים כי היצירתיות הנוצרת כתוצאה מהמפגש של המטופל עם המטפל יכולה לבוא לידי ביטוי גם בתחומים פחות צפויים. מלבד הגישה החדשה אל האמנות המתקבלת בסופו של התהליך, הדינאמיקה במהלך המסגרת הפרטנית של הטיפול מביאה למחקר מקיף ומעניין על התהליכים הלא מודעים המתחוללים בתוך כל אחד מאיתנו. האופן בו תהליכים אלו צפים אל פני השטח הוא בפני עצמו תחום מחקר שלם, וזו הסיבה בגללה לימודי טיפול באמנות מבוקשים כל כך בקרב סטודנטים, אנשי הוראה ויוצרים מתחומים מגוונים.


אודות מחבר המאמר

בלוגרית וכותבת מאמרים בנושאי האקדמיה ולימודים

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.