אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

הומאופתיה קלאסית - אלטרנטיבה לריטלין

הומאופתיה קלאסית - אלטרנטיבה לריטלין

הם אומרים לנו שיש רק שתי אפשרויות: ילד תזזיתי שייכשל בלימודים ובחיים או ילד שקט תחת כדורים ואנחנו עומדים בפני דילמה לא פשוטה. מצד אחד אנחנו רוצים שהם יגדלו ללא בעיות בלימודים ובעיות חברתיות ומהצד השני על מנת לעזור לילדינו אנו נדרשים לכאורה לתת להם תרופות פסיכיאטריות מגיל צעיר ובאופן יום-יומי.

מדוע שכיחותה של בעיית קשב וריכוז כה גבוהה? האם יש אלטרנטיבות לריטלין? מה הן? ראשית, חשוב לדעת שכיום נעשה אבחון יתר לבעיית הקשב וריכוז. בעבר על הרבה ילדים אמרו עליהם שיש להם קוצים בישבן והם לא קיבלו טיפול, לא תרופתי ולא התנהגותי. עם השנים לחלקם זה עבר וחלקם פנה לעיסוקים שדורשים פעלתנות ותזזיתיות (אנשי חברה, שחקנים, ספורטאים, אומנים).

דוגמא טובה יכולה להיות סיפורו של מייקל פלפס, זוכה 8 מדליות זהב אולימפיות בשחייה, שסבל בילדותו מהפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות ואף נטל ריטלין למשך תקופה קצרה עד שבגיל 11 הוא ואימו החליטו להפסיק עם התרופה ולתעל את האנרגיה העודפת שלו על מנת להפוך אותו לשחיין הטוב בהיסטוריה. 5 שנים לאחר מכן הוא קבע את שיא העולם הראשון שלו. המורים אגב התלוננו שפלפס "חסר מנוחה, פטפטן ודעתו מוסחת בקלות". נשמע מוכר, לא?

או ג'ים קארי, שחקן שהצליח לנווט את הפעלתנות והתזזיתיות שלו למקום יצירתי ומועיל. האם הוא היה מצליח בחיים באותו אופן לו היה נוטל ריטלין מגיל צעיר? ספק רב.

כיום מורים לחינוך מיוחד לומדים בקורס בפסיכיאטריה שהפרעת קשב היא בעיה כימית במוח למרות שמידע זה מבוסס על יחסי ציבור ולא על מחקרים מבוססים. תעשייה שלמה של פסיכיאטרים ונוירולוגים השותפים במכוני אבחון הרבים ומרוויחים מכל אבחון דוחפים גם הם למעגל של בדיקות ותרופות. יוצא שכל קושי חברתי או לימודי מביא במהרה את הילד לאחד ממכוני האבחון הרבים שם מופעל לחץ מכמה כיוונים על המאבחן לקבוע כי הילד סובל מהפרעת קשב וריכוז. חברות התרופות שמחות על כל קליינט חדש, גם ההורים שמחים, סוף סוף הם קיבלו שם לבעיה ממנה הילד סובל ("הוא לא אשם", הו אומרים בתחושת הקלה "הוא סובל מהפרעת קשב"), המורה בבית הספר כבר לא קוראת להם לפגישה כל שני וחמישי ואפילו בבית יש קצת שקט. גם הילד במקרים רבים מרוצה, הוא זוכה להתחשבות מהסביבה, זמן רב יותר במבחנים ובטווח הקצר הוא גם הופך ליותר מרוכז בכיתה. בטווח הארוך אגב, אין אף מחקר שמצביע על שיפור קבוע בהישגים אקדמיים כתוצאה מריטלין. למרבה הצער ריטלין הוא אינו פתרון של זבנג וגמרנו, ברוב במקרים יש צורך להמשיך וליטול אותו למשך שנים רבות. מחקרים של חברות התרופות מצאו כי גם באוניברסיטה ולפעמים גם לאחר מכן, בעבודה, צריך להמשיך וליטול את התרופה כיוון שאחרת רמת הקשב שוב יורדת, מה שמוכיח שריטלין לא פותר שום בעיה ולפי עלון התרופה הוא עלול אף לגרום לפיתוח תלות.

הריטלין לא רק שאינו פותר את הבעיה, הוא גם יכול ליצור בעיות חדשות. הסימום היום-יומי (ריטלין מוגדר כסם מסוכן על־פי פקודת הסמים המסוכנים ומספר מחקרים מצביעים על עלייה בסיכון להתמכר לסמים אחרים כגון קוקאין, הרואין, אלכוהול ועישון אצל צרכני ריטלין) אומנם מרגיע וממתן אך גם מקהה ומסרס. יחד עם שיפור זמני ביכולות מסוימות (ריכוז, רוגע, שקט) רבים מן המטופלים מדווחים על נסיגה ביכולות אחרות (מקוריות, אנרגטיות, תעוזה).

תופעת הלוואי נוספת היא שינויי מצב רוח ובעיקר דיכאון. הורים רבים מספרים על ילדים שמחים ומלאי חיים המאבדים את הניצוץ בעיניים והופכים כבויים. בנוסף הריטלין יכול לגרום לנדודי שינה, ירידה בתיאבון, עיכבו בגדילה, הפרעות פסיכיאטריות ועוד. ניתן לקרוא כאן פירוט רחב יותר של תופעות הלוואי של השימוש בריטלין.

אז מה עושים? האם כל זה אומר שאל לנו לטפל בשום מקרה של בעיית קשב וריכוז? חד משמעית לא. אם קשיי הריכוז או הפעלתנות של הילד אינם בגדר נטיית אופי וביטוי ליכולות ייחודיות שלו כי אם פתולוגיה הפוגעת בתפקוד הרי שיש מקום לטפל באופן כזה שיפתור את הבעיה ולא יהפוך את הילד לצרכן תרופות כרוני. הטיפול ההומאופתי בהפרעת קשב הבנת הבעייתיות שבמתן ריטלין מביאות יותר ויותר הורים לפנות אליי מתוך חיפוש אחר פיתרון אחר.

בטיפול הומיאופתי אנו מאבחנים את המטופל על סמך מכלול הסימפטומים, אין תרופה אחת לכל הילדים הסובלים מהפרעת קשב, ייתכן שעשרה ילדים יקבלו עשר תרופות שונות מכיוון שאצל כל אחד מהם הפרעת הקשב מתבטאת באופן שונה, מלווה בסימפטומים שונים ובאה על רקע שונה. את התרופה המתאימה יש לבחור רק לאחר היכרות עם הילד, הבנת נסיבות חייו ומצבו הרפואי ולאחר מכן יש להמשיך ולעקוב אחר התקדמות המטופל. חשוב לדעת כי תרופות המדף למיניהן שנמכרות ללא היכרות עם המטופל וללא מעקב מסודר אינן מהוות טיפול הומיאופתי.

בטיפול הומאופתי קלאסי אין תופעות לוואי, אין פיתוח תלות ומכיוון שההומאופתיה מתייחסת לילד כאל שלם (רפואה הוליסטית) יחד עם השיפור בבעיית הקשב ניתן לשפר גם בעיות נלוות כגון בעיות מנטאליות (ריכוז, זיכרון), ונפשיות (פחדים, חוסר בטחון עצמי) ופיזיולוגיות (כגון בעיות בדרכי העיכול, בעיות עור, אסתמה).

האם הטיפול ההומאופתי בטוח? בהחלט כן. התרופות עשויות כולן מחומרים טבעיים וניתנות במינון נמוך מאוד. ה-FDA (הסוכנות האמריקאית המפקחת על תרופות)  מתירה מכירה של תרופות הומאופתיות ללא מרשם.

בטיפול הומאופתי אנו מטפלים בשורש הבעיה, פותרים אותה והילד מתחזק ומצליח להביא את יכולתו לידי ביטוי.

ערן אינדיג, הומאופתיה קלאסית


אודות מחבר המאמר

ערן אינדיג, הומאופתיה קלאסית, מטפל בזכרון יעקב ובתל אביב

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.