אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

5 דרכים לשיפור תזרים המזומנים בעסק שלך

 

הכלל בניהול תזרים מזומנים הוא פשוט – גבה את כספך בתנאים טובים יותר מאשר תנאי התשלום לספקך, כל זאת בתנאי שאתה שומר על יחסי עבודה טובים ואמינים בין כל הצדדים. הכלל אומר כי כדאי ומומלץ שימי האשראי ללקוחותיך יהיו קצרים יותר מימי האשראי לספקיך, לנותני השירות שלך.

מכיוון שאחד הקשיים של עסק שאיתם מתמודדים עסקים הם קשיי נזילות אזי רציתי להביא לפניכם חמש דרכים לשיפור תזרים זה בעסק. הדרכים אינן מהוות פעילות חד-פעמית אלא פעילות מתמשכת ועקבית אשר צריכה להפוך לנוהל עבודה בעסק כדי שזו תפיק תוצאות ראויות:

 1. מטרה ברורה. תזרים מזומנים חיובי צריך להיות מטרתם הברורה של כל העוסקים במלאכה בעסק. מטרתו הברורה של הגובה במחלקת מכירות או של הקניין במחלקת הרכש וכן של בעל העסק העוקב אחר הפעילות הכללית. המטרה צריכה להיות ידועה וברורה לכולם – לשמור ולעקוב אחר הסדר תשלומים כפי שהוסכם מראש בין הצדדים. ברגע שישנה התכוננות בנושא אזי כל העוסקים בכך יפעלו בהתאם והבעיות, אם תהיינה, תתגלנה בזמן וניתן יהיה לטפל בכך במהירות האפשרית.

2. תכנון עתידי. הצעד הבא הוא להבין היכן העסק נמצא ולאן פניו מועדות. עסקים קטנים ובינוניים בדרך כלל אינם נוטים לערוך תוכניות תקציביות ולעבוד לפיהן. הצמיחה והגידול בעסק הם חלק שמתהווה תוך כדי העבודה ואלמנט התכנון לא תמיד מעורב בו. באם יחליט בעל העסק לעבוד עם תכנון כספי צפוי (צפי מכירות ובעקבותיו גם צפי הוצאות) ניתן ביתר קלות להבין את מצבו הפיננסי של העסק והיכן ישנן נקודות זמן בעתיד שצריך להתייחס אליהן.  לדוגמא: צופים כי התקבולים ממכירות חודש ינואר יגיעו במהלך חודש מרץ בסכום של 100 אלף ₪. מנגד, ההוצאות בחודש מרץ בגין ספקים, משכורות ונכס חדש שנקנה הינם בגובה של 150 אלף ₪. כדי לא להיכנס לגירעון בחשבון הבנק ולקבל טלפונים ממנהל הבנק אפשר להתכונן בהתאם. למשל: להיערך לפתיחת פק"מ באותו חודש או לבקש מלקוח גדול לקבל תקבול מראש או לבקש מספק לדחות תשלום. התכנון דורש סדר ומעקב אבל עוזר להבין היכן העסק מבחינת תזרים המזומנים.

3. תנאי אשראי. הצעד הבא הוא בדיקת ההבדל בין תנאי אשראי ללקוחות לאילו של הספקים וכן בדיקה של עמידה בזמני התשלום. השאיפה היא שתנאי אשראי ללקוחות יהיו בהכרח טובים יותר לבעל העסק (ישלמו מהר יותר) מאשר התשלום לספקים. לדוגמא: אם הלקוחות משלמים בממוצע אחרי 100 ימים ולספקים משלם בעל העסק לאחר 60 ימים הרי שנוצר "חור" בכיס בגובה של 40 ימים, דבר שמחייב את בעל העסק להביא "כסף מהבית". ניתן למנוע זאת ע"י השוואת תנאי האשראי בין הצדדים או הטיית תנאי האשראי לטובת תקבול מהיר מלקוחות. יש לקחת בחשבון ששינויים בתנאי האשראי אינם מהירים, דורשים סבלנות וזהירות. לקוח אינו אוהב שמבקשים ממנו לשלם מהר יותר וספק אינו אוהב שדוחים לו תשלום. במידה ונוצרים קשרים טובים בין הצדדים ניתן להסביר להם את מהות הסיבה ואולי למצוא פתרונות יצירתיים כדי ששני הצדדים יצאו נשכרים.

4. משמעת תשלום. הצעד הבא היא פעילות אקטיבית של גביה. נשאלת השאלה: האם אתה, כבעל עסק, עורך פעילות אקטיבית לגביה מלקוחות? האם אתה מדבר עם האדם הנכון אצל לקוחותיך כדי לקבל את הכסף?. חשוב ביותר שלקוחות העסק ידעו שבעל עסק זה עוקב אחר תשלומים ומצפה בתאריך התשלום.

בנוסף, ישנם עסקים אשר בודקים את עמודת "הלא משלמים מעבר ל 90 ימים" בצורה קשיחה ולאלה של "לא משלמים מעבר ל 30 ימים" מתייחסים בצורה קלה יותר. כאשר אנו מנהלים תזרים מזומנים אזי כל חריגה היא מהותית וחשובה וצריך להתייחס אליה באופן שווה ולא להקל ראש גם אם החריגה היא של 30 ימים ולא 90 ימים.

5. פילוח מקורות המימון. מקורות התזרים העיקריים מפעילות שוטפת יומיומית הם: לקוחות ספקים ומלאי. כדאי לפלח את המקורות ולדעת היכן נמצא רוב הכסף, האם הוא נמצא אצל לקוחות, אצל ספקים או במלאי. הרבה ממקורות המימון של עסקים נמצאים במלאי. כך יוצא שהמלאי נמצא זמן רב בעסק ללא פעילות תזוזה ובעל העסק שילם כסף רב עבור משהו שלא מייצר לו מכירות. בנוסף, מומלץ לבדוק כפי שציינתי קודם לכן, האם הלקוחות משלמים בזמן? האם אפשר לקצר את משך זמן התשלום?. חלק מהעניין הוא לא לחכות לתשלום שיגיע אלא להזכיר להם מבעוד מועד כי אתם מצפים לתשלום. אם מדובר בלקוח גדול שמירב התזרים מונח על כתפו אז על אחת כמה וכמה.

ניתן לשמור על תזרים מזומנים חיובי בעסק אלא שלשם כך נדרש שיתוף פעולה מכל העוסקים בכך בעסק.


אודות מחבר המאמר

כותבת המאמר:

חדוה יוסף  יעוץ לעסקים משפחתיים 

נייד 054-9039990

אתר  www.fbusiness-consulting.co.il

בלוג hedvayosef.blogspot.com 

E-mail:hedvajosef@gmail.com

 חונכת מטעם מט"י

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.