אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

הדרכת הורים או טיפול משפחתי

הדרכת הורים או טיפול משפחתי

על הדרכתה הורים

הדרכת הורים באה במטרה לעזור להורים ולמשפחה לשפר את התנהלותה. לעיתים מדובר על מפגש בודד שבו ההורים מגיעים עם שאלה או דילמה ולעיתים מדובר על סדרה ארוכה של מפגשים על מנת לעזור להורים בהתמודדותם עם עולם ההורות. למפגש ההורים מגיעים לבדם, ללא הילדים, במטרה לקבל את הכלים להם הם זקוקים. בהדרכת הורים, נעשית חשיבה על ה'אני מאמין' של ההורים ביחד עם היועץ. מדברים על המטרות של ההורים, על הערכים ועל הנורמות שאותם ההורים מעוניינים עבור משפחתם. דגש מיוחד מושם על דילמות שההורים מביאים מהתמודדותם היום יומית עם ילדיהם ועם עצמם כמשפחה. להדרכת הורים יש מספר היבטים מסייעים: ראשית ההדרכה עשוייה לספק להורים מידע שחשוב להם על הורות, על גידול ילדים ועל חינוך. המטפל מביא את הידע המקצועי שלו וגם עוזר להם לעשות סדר במגוון המאמרים והספרות הרחבה הקיימת. היבט נוסף שבו ההדרכה מסייעת נוגעת להעצמת ההורים ולהגדלת המסוגלות ההורית. הורים רבים חשים חסרי אונים מול גידול ילדיהם והם זקוקים להכוונה ולכלים על מנת לפתח מיומנויות ביחס לגידול ילדים. כמו כן, פעמים רבות הורים מחזיקים בידע הרלוונטי, אולם הם מתקשים לתרגם אותו לשפת המעשה. לדומה הורים היודעים כי הם צריכים להיות עקביים עם הילדים מתקשים לקבוע נורמות אחידות ולעמוד בהם. בהדרכה היועץ עוזר להורים לעשות את הדבר הנכון עבור ילדיהם. פעמים אחרות, הורים חשים את עצמם חסרי בטחון ביחס ליכולתם להגיב לילדיהם, הדבר עשוי לנבוע מהאופן שבו הם גדלו כילדים שיצר דימוי עצמי נמוך או חשש לשחזר היבטים בילדותם. בהדרכת הורים, היועץ וההורים מנסים ביחד לגייס כוחות, לטעת ביטחון ולהעצים את היכולות ההוריות שלהם. מטרה נוספת של ההדרכה היא לעזור לילד להכיר טוב יותר את הילד שלו ולראות כיצד הוא יכול להתאים את תגובתו לילד לצרכים שלו, כך שישלב בין האופי של הילד לבין אופיו של ההורה.

על טיפול משפחתי

הטיפול המשפחתי, אינו מתנהל כהדרכה או ייעוץ בדומה להדרכת הורים, אלא כולל בחובו תהליך פסיכותרפי. בטיפול נוכחים בני המשפחה כולם וביחד דנים בקשיים ובבעיות המעסיקות את התא המשפחתי. הטיפול מאפשר לזהות דפוסי תקשורת והתנהגות המקשים על חיי המשפחה. הטיפול המשפחתי נועד לעזור לבני המשפחה לייצר שינוי במערכת היחסים ובדפוסי ההתנהגות שנוסדו במשפחה. לטיפול זה, יש מקום נרחב לנקודט מבט מערכתית, הכוללת את ההתמקמות של כל אחד מבני הבית, את הצרכים של כל אחד מהילדים ומההורים וכמו כן, מושם דגש ליצירת מערכת משפחתית תומכת. לפיכך, מושם דגש רב על מערכת הזיכות בין בני המשפחה, על יחסי הגומלין בין האחים ועל יחסי הזוגיות שבין ההורים.

מתי לבחור בהדרכת הורים ומתי לבחור בטיפול משפחתי?

הורים רבים ניצבים בפני הדילמה האם לבחור בהדרכת הורים או בטיפול משפחתי. לשם בחירה בהתערבות הנכונה, כדאי להתייעץ עם פסיכולוג או עובד סוציאלי. שני ערוצי ההתערבות עשויים לעזור ולתרום למשפחה, אולם ניתן להבחין בין השניים. כדאי להורים לפנות להדרכת הורים קודם כל כאשר ההורים חשים שדבר מה בהתנהלותם ההורית אינו נעשה בצורה מיטבית. כמו כן, כאשר ההורים מרגישים שהם זקוקים לידע נוסף על היבט כזה או אחר בהתמודדותם עם חינוך הילדים. פעמים רבות, הורים פונים לייעוץ או להדרכה, כאשר ישנה סוגיה ספציפית ומוגדרת שאותה הם מעוניינים לפתור והם חשים שהם זקוקים לעזרה חיצונית של מטפל או של יועץ. לבסוף הדרכת הורים יכולה לבוא בשילוב עם טיפול פרטני או משפחתי והיא עשויה להיות נדבח נוסף למערכת רחבה  יותר של התערבויות.

לטיפול משפחתי כדאי לפנות, כאשר ההורים חשים שיש צורך בשינוי רחב היקף של התנהלות המשפחה, כאשר יש צורך בהעמקת הטיפול בילדים וניכרת תחושה שאין מדובר במידע חסר או בסוגיה ספציפית, אלא בקונסטלציה רחבה יותר. כמו כן, חשוב לפנות לטיפול משפחתי, כאשר רואים שהילדים מצויים במצוקה הנוגעת למערכת היחסים שבין הילדים ולאופי מערכת היחסים שבין הילדים לבין הוריהם. חשוב לפעות לטיפול משפחתי במצבי משבר כגון אבדן, מחלה, גירושין וכו'. כמו כן, כאשר ניכרים קשיים התנהגותיים ורגשיים של הילדים, הנוגעים לקושי בהצבת גבולות, בחרדות, בפחדים ובמאבקי כוח בתוך המשפחה. כמו כן, כאשר בני המשפחה מרגישים שלא טוב להם בתוך המסגרת המשפחתית, כאשר הילדים חשים כבויים ובלתי מסופקים וכאשר ההורים מתקשים להפיק משמעות וסיפוק מעצם ההורות שלהם.

 

לסיכום: הן הדרכת הורים והן טיפול משפחתי עשויים להוות תרומה חשובה לתא המשפחתי. הדרכת הורים עשויה להיות ממוקדת בסוגיה או בדילמה הקשורה בעולם המשפחה ובמערכת הזיקות שבין הילדים לבין ההורים. טיפול משפחתי, היא התערבות תרפויטית הנוגעת בעומק מערכת היחסים שבין בני המשפחה והיא עשויה לתרום להורים ולילדים באופן ניכר בשעת מצוקה, בזמן משבר או כאשר אחד או כמה מבני המשפחה חשים שהתא המשפחתי אינו מקום מיטבי לגדול בו. לבסוף, מומלץ להתייעץ עם איש פסיכולוג או מטפל על אופי ההתערבות הרצוי עבור המשפחה.

למאמרים נוספים על הורים וילדים אתם מוזמנים להיכנס לאתר שלנו.

כתבו: צוות מיזם הורים ברשת.


אודות מחבר המאמר

מיזם הורים ברשת

האתר 'הורים ברשת' מיועד לנו ההורים, בכדי שנוכל לחלוק בידע, לשתף בחוויה וגם לקבל מידע מקצועי ממטפלים ומפסיכולוגים, על גידול ילדינו אנו מזמינים אתכם לקרא ולכתוב על סיפורים, התלבטויות ותהיות בנושאים כגון: טיפול משפחתי, הורים וילדים, הדרכת הורים, טיפול זוגי וטיפול רגשי. אתם מוזמנים לבקר באתר שלנו בהורים ברשת.

.

 

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.