אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

אולפן הקלטות מקצועי - איך בוחרים ?

פגישות רבות עם להקות, נגנים, זמרים ואמנים שונים הביאו אותי לכתיבת המאמר הזה כאשר מטרתו העיקרית לעשות קצת סדר בבלאגן ולעזור בהחלטות ההפקתיות. 

אז מהו בעצם אולפן הקלטות מקצועי ?

אין הגדרה חד משמעית / מילונית לנושא, אך בבואנו לנסות ולתאר את האלמנטים החשובים באולפן הקלטות נתייחס לכמה נקודות משמעותיות.

1. צוות

לפני כל הפרמרטים האחרים - אנשי הצוות באולפנים הם גורם מרכזי בתהליך ולהם משקל כבד. 

הקלטה, עריכה, מיקס ובכלל עבודה עם מוסיקאים - כל אלו הן פעולות מורכבות המשלבות יכולות טכניות, יכולות מוסיקליות, יעילות ואפקטיביות בכל שלבי העבודה, איתור ופתרון תקלות מהיר, נסיון וידע רב, יחסי אנוש טובים ועוד אלמנטים רבים.

בבואנו לבחור אולפן הקלטות (או איש צוות בנפרד) עלינו לפגוש את הטכנאי, להקשיב לעבודות שביצע, לשמוע ממנו על תהליך העבודה כפי שהוא רואה אותו ולוודא שיש חיבור וכימיה כדי לייצר המשך עבודה טובה באולפן.

 

2. חדר הקלטה

חדר הנגנים בו מוקלטים החומרים הוא חדר אקוסטי נפרד ומבודד. עלינו לוודא שהחדר מתאים בגודלו ובאופיו האקוסטי לאלמנטים שאנו רוצים להקליט. 

סוג הטיפול האקוסטי בחדר משפיע על אופי ההקלטה ובכל מקרה חשוב לוודא שהחדר מטופל ברמה גבוהה, מבודד מרעשים חיצוניים שעלולים להפריע להקלטה (כולל קירות כפולים, תקרה אקוסטית, רצפה צפה במידת הצורך, חלונות כפולים ואטומים ודלתות כפולות / עבות. 

במידה ומעוניינים להקליט כמה אלמנטים בו זמנית כמו תופים / בס / גיטרות / קלידים וכו' צריך לוודא מהן יכולות האולפן מבחינת חיווט (כמות ערוצים שניתן להקליט בו זמנית וכמות אוזניות שניתן לחבר ולשלוט בנפרד), מבחינת חלוקת חדרים או חדרים נוספים בהם ניתן להציב לדוגמא מגבר גיטרה מבלי שיפריע ויזלוג לתוך המיקרופונים של התופים וכו'.

 

3. חדר בקרה

בכל אולפן הקלטות מקצועי יש חדר זה אנו מאזינים לחומרים המוקלטים בזמן ההקלטה ומבצעים בו את העריכות והמיקס. פעולות אלו חייבות ניטור מדוייק ויכולת אבחנה בפרטים. חדר הבקרה חייב להיות מאוזן מבחינת טיפול אקוסטי והתנהגות תדרים בחדר. רצוי שיהיו כמה מערכות רמקולים להשוואה ורפרנס נוסף. על חדר הבקרה להיות שקט ומאוזן. מעבר לכך גם בו רצוי שיהיה מרווח עבודה ונוחות מסויימת שכן עלינו להיות בו שעות רבות במהלך הקלטת אלבום.

4. ציוד

אולפן הקלטות מקצועי צריך לתת מענה רחב ומגוון אפשרויות בכל סיטואציית הקלטה או עריכה. במסגרת הציוד המצוי בכל אולפן הקלטות מקצועי חייבים להימצא כמות מיקרופונים גדולה איכותית ומגוונת שתאפשר להתמודד עם כל סיטואציית הקלטה. אלמנטים חשובים נוספים הם קדם מגברים, מעבדי צליל ואפקטים למיניהם, קונסולה אנלוגית או לחילופין מכשיר סיכום אנלוגי, מערכות מוניטור טובות ואיכותיות, מערכת אוזניות איכותית, חיווט איכותי וכו'. אולפני הקלטה עובדים לרוב עם טכנאי המתחזק באופן קבוע את ציוד ההקלטה.

5. אווירה

בעבודה על אלבום או שיר אנו מבלים שעות רבות ולעיתים ימים ושבועות באולפן ולכן אחרי שהקפנו את כל הנושא המקצועי והטכני - חשוב לשים דגש גם על הפרטים הקטנים מסביב.

רצוי שהאולפן יהיה מרווח וממוזג (גם בחדרי ההקלטה והבקרה לשים לב שיש מזגן שקט שניתן להפעיל בזמן ההקלטות כי בקביץ זה יכול להיות סיוט).

רצוי שתהיה פינת מנוחה ומטבחון מצוייד עם מקרר, מים מינרלים, קפה וכו'. 

חניה לחלקנו היא גם מצרך חשוב, בטח לאלו הסוחבים ציוד כבד ולהם גם כדאי שתהיה מעלית וגישה נוחה.

 

טיפים אלו באים לעזור בבחירה של אולפן הקלטות מקצועי בו נרצה לעבוד.

מחפשים אולפן הקלטות ? צרו קשר ונשמח לייעץ בנושא.

 

 

 

 

 


אודות מחבר המאמר

תמוז מוסיקה

אולפן הקלטות

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.