אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מחיקת רישום פלילי והליכי שימוע

כאשר חוקרת המשטרה חשוד בחקירה "תחת אזהרה", באופן מיידי מתבצע רישום של תיק פתוח פלילי במחשבי המשטרה ונמצא ברישומים פנימיים הפתוחים לכל תחנות המשטרה ושירותי הביטחון למיניהם.

 התיק הפלילי הפתוח מכונה גם מב"ד – ראשי תיבות "ממתין לבירור דין" ובמסגרת הרישום מצוינת גם העבירה בגינה נחקר האדם.

 בין אם אדם עבר את העבירה או לא התיק יכול להישאר פתוח משך זמן רב מאד הואיל ועומס התיקים במשטרה ובמשרדי התביעות ו/או הפרקליטות האמונים על בחינות חומרי החקירה לא מאפשרים לעיתים טיפול יעיל וזריז בתיקים, דבר אשר יוצר מצב בו אזרחים רבים "נתקעים" עם רישום פלילי פתוח משך שנים ארוכות וללא כל סיבה.

סגירתו של תיק פלילי יכולה להתקיים או בהליך של מחיקת רישום פלילי על ידי קצין חקירות או תובע מוסמך, לחילופין בזיכויו של אדם לאחר הגשת כתב אישום וניהול הליך משפטי מתיש בבית המשפט.

גניזת תיק פלילי פתוח:

כאשר תיק עובר ממשרדי יחידת החקירות לבחינה על ידי תובע מוסמך הוא צריך לקבל החלטה באם להגיש כתב אישום או לגנוז את התיק באחת העילות הקבועות בחוק.

באילו עילות ניתן לגנוז תיק חקירה ?

חוסר אשמה - המעשים אינם מהווים עבירה פלילית. 

חוסר ראיות – קיימות ראיות מסוימות לביצוע עבירה אולם לא ניתן להגיש כתב אישום הואיל וכמותית הראיות אינן מספיקות להרשעה.

חוסר עניין לציבור - מכלול נסיבות העניין אינן מצדיקות העמדה לדין" .  קיימות ראיות מסוימות לביצוע עבירה פלילית אולם בשל נסיבות העבירה ונסיבותיו של החשוד אין הצדקה להעמדה לדין ולהגשת כתב אישום.

 חשוב לציין כי תיק שנסגר מחוסר עניין לציבור או מחוסר ראיות נשאר כרשום סגור במחשבי המשטרה והדבר גלוי גם לכל זרועות הביטחון ואולם תיק אשר נסגר מחוסר אשמה נמחק לגמרי ממחשבי המשטרה.

 הטיפול במחיקת רישום פלילי כולל במידת הצורך גם הגשת בקשה לשינויי עילת סגירה וניתן גם להגיש ערר על ההחלטה שלא לסגור מחוסר אשמה.

הודעה לפי סעיף 60 א לחוק סדר הדין הפלילי - שימוע

כל אדם שנחקר בגין עבירות מסוג פשע (פשע מוגדר כעבירה שהעונש עליה בחוק הוא חמש שנות מאסר ויותר) ואינו נמצא במעצר במהלך הגשת כתב האישום זכאי לקיים הליך "שימוע" בפני גורם התביעה אליו מועבר חומר החקירה בעניינו.  הליך השימוע הוא הליך אשר יכול לגרום לגורם התביעה להימנע מהגשת כתב אישום ויש להתייחס להליך זה ברצינות יתרה.  הגשת כתב אישום נגד אדם משנה את סדר יומו ומכניסה אותו לתוך הליך בבית המשפט שהסטטיסטיקה מדברת על כ 96% הרשעות.  לאור זאת יש לעיתים מקום לקיים הליך שימוע משמעותי על מנת להעלות את הנימוקים הרלבנטים ביותר בהליך השכנוע מול גורם התביעה.

עם קבלת ההודעה על לפי סעיף 60א לחוק יש חובה לפנות לגורם התביעה בתוך 30 ימים על מנת שלא לפספס את המועד החוקי לעריכת השימוע.

 במשרד אורי קינן ושות' אנו מטפלים באופן אישי, מקצועי, דיסקרטי ומהיר בבקשות לסגירות תיקים פלילים, בהגשת עררים, בקשות לשינוי עילות סגירה והליכי שימוע טרם הגשת כתב אישום (סעיף 60א).

 הטיפול כולל בחינת חומרי חקירה על מנת להגיש נימוקים מסודרים בבקשות לשינויי עילת סגירה וכן בטיפול מול יחידות המשטרה והפרקליטות לסגירות תיק ומניעת הגשת כתב אישום.

משרד אורי קינן ושות' נוסד בשנת 1997 והפך ברבות השנים לאחד המשרדים המובילים בתחום. בשנת 2011 נבחר עו"ד אורי קינן ליו"ר הפורום הפלילי הארצי של לשכת עורכי הדין בישראל.

עו"ד אורי קינן מרצה בקורסים, השתלמויות וימי עיון בתחום הפלילי וכן כותב מאמרים רבים.

ניתן ליצור קשר עם המשרד באמצעות דואר אלקטרוני, דף יצירת קשר באתר או בטלפון 03-6200150

בהצלחה !

נשמח לשרתכם במסירות,

אורי קינן ושות' - עורכי דין

 

 


אודות מחבר המאמר

עו"ד אורי קינן

אורי קינן ושות' - משרד עורכי דין

www.keynanlaw.co.il

uri@keynanlaw.co.il

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.