אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מה בין ענישה מחמירה למניעת תאונות דרכים

מה בין ענישה מחמירה בעבירות תנועה, ולמניעת הקטל בכבישים ?

 

(תשובה : כלום וכלום )

 

אתחיל מהסוף.

על בריונים שהטביעו  לתוך אישיותם ערכים של זלזול בחיי אדם ובשלמות גופו – יש להטיל עונשים כבדים ביותר –  מאידך, הטלת עונשים כבדי משקל  על, נהג "נורמטיבי"   "נהג מן היישוב"  שסיגל לעצמו תרבות  נהיגה זהירה, וטעה  בשל חוסר שימת לב רגעית, וגרם לתאונה קשה ואף קשה ביותר,  לא מוצדק  ולא נכון.

 

קיימת דוקטרינה  - שכותב מאמר זה נמנה עליהם - שהוכיחה - עובדתית -  כי אין כל הוכחה מדעית או אחרת, המלמדת על קיומו של קשר בין ישיר ובין עקיף, בין ריצוי עונשים כבדי משקל ובתוכם אף עונשי מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח, לבין שינוי הרגלי נהיגה והפנמת נורמות נהיגה  זהירות, גבוהות יותר.

 

לא מקובלת עליי העלאת טיעונים ערטילאיים, בדבר הצורך בהרתעת הנהג הפוגע ויצירת אפקט של הרתעה לסביבתו, יתכבדו  הטוענים טיעונים אלה להציג בפני  כולי עלמא, ממצאי בדיקות, סקרים מדעיים או מחקרים, המלמדים, כי ענישה  כבדת משקל של אנשים נור מטיבים, ואף מאחורי סורג ובריח,  תורמת תרומה ממשית, לעיצוב הרגלים  של נהיגה זהירה ושהציבור מאמץ הרגלים אלה, בשל הרתיעה מעונש מאסר, שאם לא כך, שהרי, ניטול את חירותו של אדם נורמאלי ונרמוס את כבודו ואת צלם האדם שלו.

 

מניסיוני, מערכות אכיפת החוק, מעולם לא הציגו, במסגרת טיעוניה לעונש של  הנהג הפוגע, מחקר שנעשה בין אוכלוסיית הנהגים, שהיו מעורבים בתאונות דרכים קשות, ואף שריצו עונשי מאסר בגינם, וכי המאסר שרוצה, הועיל להם להפנים אורחות של נהיגה זהירה.

 

אחר הדברים האלה יקומו עליי ויכו בי במקלם ובתרמילם, אנשי עמותות נפגעי תאונות הדרכים, ויטענו, כי זו פרנסתי ואעדיף את עניינו של הנהג הקטלן, על פני האינטרס החשוב, שהחברה העמידה לפתחם של בתי המשפט לתעבורה, ללחום בעבריינות התנועה ולצמצם הקטל בדרכים, אכן, כולי, שומע יום יום, את זעקות השבר, של אלה שאיבדו את היקר להם מכל, זעקות קורעות לב, אלא, וסבורני, שהקטל בדרכים לא יצומצם על ידי ענישה נוקשה. והראייה, כי גם בעת כתיבת מאמר זה, לא ראינו ירידה דרמטית בעקומת הקטל בדרכים.

 

מה ניתן לעשות?

לטעמי, הדרך ללחום בעבריינות התנועה, מתחילה בחינוך הציבור לקדושת חיי אדם כערך עליון. שאין חשוב ונעלה ממנו. בית המשפט נתפס -  בטעות - כגורם המעביר מסרים חינוכיים בחברה, אין זה ייעודו. רק מערכה משולבת, שמושתתת על אדני פעילות חינוכית רחבה, ואיתור נהגים בעלי פוטנציאל סיכוני רב וטיפול נכון בהם, וכמובן ענישה הולמת בבתי המשפט, יכולה להביא לתמורה בהתנהגות בכבישים.

 

 

סעו בזהירות, מחכים לכם בבית.

 

עמית הרבט, עו"ד

 


אודות מחבר המאמר

כותב המאמר הינו עורך דין אשר חלק עיקרי מענייניו זה טיפול בעבירות תעבורה.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.