אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

כיצד תהפוך רעיון לעסק מצליח?

רבים מאיתנו יודעים ומרגישים שיש להם רעיון מנצח או ידע רב אשר יכול להוות בסיס לעסק עצמאי מצליח ופורה. עסק שיביא רווחה כלכלית וגם יגשים את הפוטנציאל האישיותי. שניים במחיר אחד.

הרעיון קורם עור וגידים וקיימת תחושה ברורה שחייבים להגשים זאת ולא להשאיר את הרעיון בגדר פנטזיה בלבד. אז רגע לפני אתם משנסים מותניים ומתחילים לפעול, או מנגד, מחליטים לקבור את הרעיון במגרה, אני מציעה התבוננות נוספת במספר נקודות אשר יכולים לעזור לכם להחליט האם אתם בצד הנכון של המפה העסקית. הפניה במאמר היא בלשון זכר אך מופנית לשני המינים. 

אז מהו הכלל הראשון שצריך לבדוק?

הכלל הראשון הוא צורך. בדוק האם הרעיון עליו אתה חושב אמור לענות על צורך מסוים בקרב הציבור, האם יש קהל שזקוק למוצר שאתה מתכוון למכור? הרי לולא קהל זה אין טעם להתקדם מנקודה זו. איך נדע שהרעיון עונה על צורך? ראשית, להיות אובייקטיבי ככל האפשר ולראות שאכן זוהה צורך ללא מענה. אפשרות נוספת היא ע"י עריכת סקר טלפוני או פשוט לשאול חברים ומשפחה כדי שהם יחוו את דעתם על הנושא. 

אז מהם הכללים הבאים שאליהם צריך להתייחס?

כלל שני – תשוקה. רצוי שהרעיון יתקשר אליך בצורה שהולמת את מי שאתה ואת הרצונות החבויים שלך. רצוי שתהיה ביוזם הרצון העז לביצוע כבר בתחילת הדרך ולא רק לאחר שרואים את הרווחים. אותה תשוקה תסייע לבעל העסק להתגבר על המכשולים בעתיד ולא להיכנע להם, לבצע את הרעיון בהתלהבות ולא רק לחשוב על התמורה שהוא יכול לקבל בגינה. אם המניע היחידי הוא הכסף ולא העשייה הרי שקיים חשש לא לצלוח תקופות לא פשוטות במהלך חיי העסק. 

כלל שלישי – הון ראשוני. התחלת עסק מחייבת גיוס הון ראשוני, גיוס כזה אשר יהווה את הבסיס לתזרים המזומנים של העסק שלך. לרוב, הסכום הראשוני הוא הכסף של היזם אבל לא בהכרח. ישנם אנשים רבים אשר מחפשים פרויקטים או עסקים ששווה להשקיע בהם ולכן כיזם עליך לחפש אנשים אלו ולשכנע אותם להשקיע במיזם שלך. היכן מוצאים אותם? לרוב דרך רואי חשבון אשר יכולים לסייע בגיוס הון עבור מיזמים חדשים או דרך קרנות הון- סיכון במידה ומדובר במיזם שדורש השקעה רצינית. 

כלל רביעי – מציאת הרגע המושלם. רגעים מושלמים נמצאים בעיקר באגדות וכדאי לא לחכות לרגע שכזה כדי להחליט להקים את העסק. אפשר לטעון בכל נקודת זמן כי התנאים החיצוניים עדיין לא הבשילו וכי המצב הכלכלי בחוץ "קשה" ו"שזה לא הזמן". ובכל זאת, איך נדע מתי להתחיל? התשובה מכילה מספר אפשרויות כמו: אם אין בעבודתך הנוכחית התלהבות ורצון לקום בבוקר ולהגיע לשם, ונקצין זאת – יש אפילו סלידה מלהגיע, זהו סממן מובהק לשינוי אפשרי. אם  אפשרויות הקידום מוגבלות אבל אתה מעוניין להתקדם בקצב מהיר יותר אזי זהו גם סימן נוסף לשינוי. אחת התשובות שקיבלתי לשאלה: מתי להתחיל הייתה: "עכשיו! התחילי לעשות!". עשייה מניעה גלגלים ואלה הופכים את הרגע ההתחלתי למושלם. 

כלל חמישי – שחיה נגד הזרם! כאשר מתחילים עסק עצמאי יש לצפות כי לפחות בהתחלה רובם, אם לא כולם, יגידו שאתה טועה, שחבל על הכסף, ויתעניינו כיצד תסתדר עד אשר תתחיל להרוויח (אם בכלל...). מאידך, שחיה נגד הזרם היא זו שעושה את ההבדל בין אנשים שמאמינים לרעיונותיהם ומיישמים אותם לבין אנשים שנכנעים ללחץ ובוחרים לא להגשים את הפנטזיה והחלום. אם הרעיון שבידך הוא רעיון טוב ואתה מאמין בו קח בחשבון את תגובת הקהל הצוננת ודע שהיא חלק מהתהליך אך לא תישאר שם לאורך זמן.  

כלל שישי – קדימויות. נשאלת השאלה כאשר אנו מנהלים עסק עצמאי: מי קודם למי, מי בא לפני מי, אני או העסק? כל עסק בתחילת דרכו דורש "תשומת לב" רבה ולכן אין אלו הזמנים שבהם אפשר להתפנק ולדרוש הנחות, אלו בהחלט יגיעו בשלב מאוחר יותר. בשלב ההתחלתי כדאי לדרוש יותר מעצמך ולהתמיד בטיפוחו גם אם זה על חשבון הזמן הפרטי שלך. המצב די דומה להורות לילד קטן אשר בשלב ההתחלתי דורש תשומת לב רבה ועל ההורה לספק לו צורך זה ורק אחר כך לדאוג לעצמו. 

ומה לגבי שיווק?

זהו הכלל השביעי - שיווק שיווק שיווק! אלו הן חלק ממילות הקסם להצלחה. בשביל להצליח צריך לשווק את העסק, וכמה שיותר כך טוב יותר. ראשית, כדאי לספר לכמה שיותר אנשים מה אתה עושה ומהו המיזם שלך. מי זה כולם? חברים, משפחה, עמיתים לעבודה הקודמת, שכנים, קולגות, אנשים חדשים שאתה פוגש, אתר אינטרנט, באנרים באינטרנט, פייסבוק, מעגלים עסקיים ועוד. השיווק הוא קריטי וחשוב להצלחת העסק. עסק ללא שיווק יגווע בסופו של דבר וחבל. 

כיצד אפשר להתכונן מראש?

כאן נכנס הכלל השמיני והוא הכנת תוכנית עסקית. מומלץ ורצוי להכין תוכנית עסקית מפורטת אשר תהווה את המתווה לדרכך. לרוב אנשים בתחילת הדרך פוסחים על שלב זה כיוון שעדיין אין סדר וארגון, הדברים נוצרים ומתגבשים וקיימת תחושה שאין צורך בתוכנית כזו. זה לא מדויק. תוכנית מסודרת תסייע בהצבת היעדים הריאליים לתוכנית וגם תסייע בדרכים השונות להגשמת יעדים אלו, תציב תקציב להוצאות ולהכנסות ותשמור על מסגרת תקציבית טובה. אם אין בידך את הידע להכנת תוכנית עסקית אזי מומלץ להיוועץ עם יועץ עסקי בתחום. 

למה נצפה יותר מהכל?

ובכן זהו כלל תשיעי – צפה למשברים. צריך לקחת בחשבון שמשברים הם חלק אינטגראלי מהתהליך והם יגיעו. המילה "משבר" בסינית היא בעלת שתי משמעויות: מחד, סכנה, ומאידך  הזדמנות. יש אפשרות לבחור להסתכל על משבר כעל כישלון או סכנה קיומית אך המצליחנים הגדולים עד היום בחרו להסתכל על משבר כעל הזדמנות. איזו מן הזדמנות זו? זו ההזדמנות להסתכל על הדברים קצת אחרת ואולי אף לשפר את העמדה שבה אתם נמצאים למשהו טוב יותר. להזיז דברים תקועים ומפריעים ולקדם דברים שזזים ועובדים. 

לסיכום, רעיון עסקי לא חייב להישאר בגדר פנטזיה בלבד אלא אפשר להגשימו. תשוקה אדירה לעשייה, לרעיון, יחד עם התמדה ורצון עצום להצליח יביאו אותך בסופו של דבר להצלחת המיזם. בהצלחה. 


אודות מחבר המאמר

כותבת המאמר:

חדוה יוסף יעוץ לעסקים משפחתיים

נייד 054-9039990

אתר www.fbusiness-consulting.co.il

בלוג hedvayosef.blogspot.com

E-mail:hedvajosef@gmail.com

חונכת מטעם מט"י

 

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.