אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

האם גרפולוגיה יכולה לשמש בתור פוליגרף?

 

 האם גרפולוגיה יכולה לשמש בתור פוליגרף?

בעיסוקים וחברות שונות, בדיקת הפוליגרף הגרפולוגית משמשת לבדוק האם המבוטח או הלקוח מדווחים אמת, ללא הצורך לשלוח את הנבדק למכונת אמת ובלי "להטריד" אותו.

כיצד זה עובד: בתהליך הכתיבה משתתפים שלושה איברים: המוח, העין והיד. רק שיתוף פעולה בין שלושתם יכול להוביל לכתיבה. המוח הוא זה שנותן ליד את פקודת הכתיבה והעין מפקחת על התהליך. ללא פקודה מהמוח היד לא תנוע ושום דבר לא יישאר על הנייר. כשאנחנו כותבים אנו משאירים מאחורינו עקבות וכמו שגשש יכול לתאר את מי שצעד והשאיר עקבות, כך גם הגרפולוג יכול לתאר מי היה מאחורי העט בזמן הכתיבה. בכתיבה ספונטנית יש תנועה. העט מחליק בקלות על הנייר ומשאיר את העקבות שלנו. לעומת זאת, כשאנחנו לא ממש אומרים את האמת, הכתיבה תסבול מרעידות, מחיקות, חזרות לאחור, ציפוף יתר, הגדלה או הקטנה פתאומיים של אותיות ועוד שפע של שינויים אשר יעידו כי לא נוח לנו עם מה שנכתב...

גרפולוגיה בתור גלאי שקר

בכדי שגרפולוג ידע שזו לא הכתיבה הטבעית שלנו הוא חייב לראות כתבי יד ניטראליים מהעבר. כתבי יד שמדברים על נושאים שאינם קשורים לאירוע המסוים. גרפולוגיה כפוליגרף עוזרת לגלות באם הכותב כתב את האמת או שהוא ניסה לסלף את המציאות. תוך כדי הכתיבה יש גם רגשות ותחושות. אפשר לראות בקלות כשכתב משתנה לפי הרגשה. השינויים אמנם מינוריים ולעיתים קרובות יתרחשו רק בסימן גרפולוגי אחד, אך מספיק כדי לתת כלי נוסף בידי הגרפולוג. אצל כולנו ניתן למצוא את השינויים הקטנים אשר מבטאים את הרגשתנו. במצב של התרגשות מנושא הכתיבה נראה הגדלה של האותיות, הכתיבה לפעמים נעשית מהירה יותר ונראית כמו רוח נושבת מאחורי הכתב ודוחפת אותו קדימה. במצב של עייפות כתב היד שלנו ישקף את העייפות בשורות יורדות. כך גם בבדיקת "פוליגרף" גרפולוגית. אם אנחנו מסתירים נמצא יותר מחיקות כהות. אם אנחנו מגזימים – כתב היד יגדל (...רק גרפולוג מומחה ומנוסה ידע להבחין בין התרגשות לבין הגזמה...), אם אנחנו מתביישים במשהו בנושא שאנו כותבים אודותיו, כתב היד שלנו יתכווץ. המחיקות הכהות תמיד מסתירות משהו תחתן והכותב יהיה מובך אם נעיר לו על המחיקות.

בדיקת הפוליגרף הגרפולוגית חוסכת טרחה ואימותים, פשוט נותנים לנבחן עט ונייר ומבקשים ממנו לכתוב על האירוע. במקרה של סילוף האותיות, מחיקות רבות וכבדות, ועוד סימנים עליהם הכותב לא יכול לשלוט, מתייחסים לכך בדיוק כמו לזיעה, דפיקות לב ותופעות פיזיולוגיות אותן מאתרים במכונת אמת.

 

 


אודות מחבר המאמר

חנה קורן - מכון גרפולוגיה. הידועה כאחת מהגרפולוגים המובילים והמומחים בארץ ובעולם. 
מכון גרפולוגיה נוסד בינואר 1976, בחיפה, על-ידי חנה קורן, גרפולוגית
דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.