אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

כיצד להתאים נעלי ריצה למבנה כף הרגל

 

בחירת נעלי ריצה הפכה בשנים האחרונות למשימה מורכבת בשל ריבוי המונחים, הדגמים והפרמטרים השונים המוצעים על ידי מותגי הנעליים הגדולים. מעבר לטעם והעדפה אישית תלויה הבחירה בנעל אופטימלית גם במבנה הרגל, משקל הגוף, סגנון הריצה וטווח הריצה של המתאמן. מאמר זה מסכם את המונחים העיקריים וכללי האצבע בבחירת נעל ריצה בהתאם למבנה הרגל.

 

כדי להתאים נעל ריצה באופן מוצלח יש להכיר תחילה את החלוקה לסוגים העיקריים של מבני כף רגל וסגנונות ריצה הנובעים מהם. קיימים מספר סוגים עיקריים של "סגנונות ריצה" שמאפיינים באופן טבעי כל אדם ונובעים ממבנה כף הרגל שלו:

 

פרונציה (pronation) - פרונציה היא הטייה של כף הרגל פנימה לאחר הנחיתה כדי לבלום את הזעזוע מהמגע עם הקרקע. בתנועת פרונציה כף הרגל נוחתת על החלק החיצוני של העקב ועם הדריכה "מסתובבת" כלפי פנים לאורך קשת כף הרגל כדי לבלום את האימפקט.  תנועה זו היא טבעית ונחשבת חיובית מאחר והיא מסייעת להקל את עוצמת הזעזועים על הברכיים ושאר הגוף. מבנה כף הרגל התואם פרונציה רגילה הוא מבנה של קשת נמוכה כלומר שהקשת המחברת את העקב עם כריות כף הרגל תופסת כמחצית מרוחב כף הרגל (קשת נמוכה).

 

פרונצית יתר (overpronation) - תנועת רגל דומה לזו של פרונציה רגילה, רק שכיפוף כף הרגל פנימה נעשה במידה מוגזמת שפוגעת ביציבות הריצה. ניתן לזהות פרונצית יתר במבט מאחור על רגלי המתאמן - תנועת הרגליים תיראה 'מרקדת' ולא יציבה. מבנה כף הרגל התואם פרונצית יתר הוא כף רגל עם קשת נמוכה מאוד עד כמעט ללא קשת (פלטפוס).

 

סופינציה (Supination) - המצב ההפוך לפרונציית יתר, כלומר כף הרגל נוחתת על חלקה החיצוני אבל לא מסתובבת פנימה כדי לרכך את הנחיתה. הבעיה העיקרית בסגנון ריצה זה הוא זעזוע יתר לגוף (בשל היעדר הריכוך) שעלול להסתיים בנזקים לברכיים ולשאר הגוף.

 

נעלי הריצה הנמכרות היום מנסות לתת מענה לתופעות אלו בדרכים שונות. באופן כללי נעלי ריצה מאופיינות במספר פרמטרים שהעיקריים בהם הם מידת הריכוך של הנעל (cushioning),  מידת היציבות של הנעל (Stability) משקל הנעל, רמת האחיזה של הנעל בכף הרגל (במיוחד בעקב), גובה הנעל ועוד. ככל שהנעל שמה דגש יותר גדול על יציבות כך היא מתאימה יותר לאצנים שנוטים לפרונציית יתר. יצרני הנעלים משיגים יציבות זאת במספר דרכים, ביניהם שילוב שיכבה קשיחה במרכז הסוליה באיזורים מסויימים כדי "לתקן" את תנועת הפרונציה. ככל שהנעל שמה יותר דגש על ריכוך היא מתאימה יותר לאצנים הסובלים מסופינציה (מאחר וסגנון ריצה זה אינו מרכך את הנחיתה באופן טבעי). הריכוך מושג על ידי טכנולוגיות שונות בייצור הסוליה, כגון מבנה של גלים, שימוש בחומרים סינטטיים ועוד. החיסרון בנעליים עם ריכוך רב הוא מבנה גדול ומסורבל שאינו מתאים לריצות מהירות יחסית. אצנים עם פרונציה מתונה (המקרה הנפוץ) יכולים לבחור בין כל סוגי נעלי הריצה (הן נעלי יציבות והן נעלי ריכוך) בהתאם להעדפה אישית ונוחות.

 

דוגמא לנעל ששמה דגש על יציבות היא Nike Zoom Structure Triax 15 שמתאפיינת בקשיחות בעקב ובקשת המספקות "תיקון" לפרונציית יתר. דוגמא לנעל מתאימה לסופינציה היא ה- Saucony Progrid KINVARA 3 שמתאפיינת בריכוך רב ללא דגש על יציבות או תיקון תנועה.

 

לסיכום - כדי להתאים את הנעל למבנה הרגל וסוג התנועה יש לאבחן תחילה את סוג התנועה על פי טביעת הרגל (קשת גבוהה, קשת נמוכה או פלטפוס) ולבחור נעל השמה דגשים בהתאם: נעל עם דגש על יציבות לקשת נמוכה או פלטפוס, נעל עם דגש על ריכוך לקשת גבוהה.

 


אודות מחבר המאמר

נכתב על ידי רביב כהנא. לחצו לחיפוש נעלי ריצה להזמנה מאתרים בחו"ל.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.