אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מאגר המידע לאיתור הונאות ביטוח רכב חובה

לא צריך להסביר לכם על החשיבות של ביטוח חובה, ובכל זאת- לא מעט אנשים מנסים לקחת את החוק לידיים, ולבצע הונאת ביטוח מסוג מסוים. כך, הם "מזייפים" פגיעות, מעוותים את הנתונים שלהם ועוד, לרוב מתוך רצון לחסוך כספים. על מנת להילחם בתופעה, הוקם ב-2005 מאגר מידע לאיתור הונאות ביטוח רכב, אותו אנו נסקור כאן.

הונאות ביטוח בישראל

החדשות הרעות הן שתחום הונאות הביטוח בישראל פועל לו לכל אורך השנה, ומגלגל מיליוני שקלים עקב כך. ברור כי המלחמה בכך צריכה להיות אינטרס של כולם, ולא רק של חברות ביטוח רכב. היות וכל הונאה עלולה להביא להפסד כספים ניכר של חברות הביטוח, יציבותן הכלכלית עומדת בספק, דבר שפוגע בכל מבוטח ומבוטח.

חשוב לזכור כי מספר רב של הונאות ביטוח עלול להביא, בסופו של דבר, לכך שהסכום שכל אחד מאיתנו ישלם על ביטוח חובה, מקיף או צד ג' יהיה גבוה יותר, או אף שנישאר ללא כיסוי לחלוטין. במסגרת זו, נפתח לפני מספר שנים הקו האדום, בו אנשים יכולים לדווח, באופן אנונימי, על הונאות ביטוח בהן הם נתקלו. מה שחשוב יותר לעניינו הוא הקמת מאגר הונאות הביטוח.

משמעותו של המאגר

החוק בישראל קובע כי טרם חתימה על כל הסכם ביטוח חובה, רשאית כל חברה הפועלת בתחום "להצליב" את נתוני הנהג עם מאגר הונאות הביטוח. מאגר זה, אשר מתופעל על ידי חברת ISO, מציג למעשה היסטוריה של כל הונאות הביטוח אשר נתגלו בישראל. זהו פרי יוזמתם של המפקח על הביטוח בישראל, משרד התחבורה ומשרד המשפטים.

מדוע אנו זקוקים למאגר?

לא קשה לחשוב מדוע חברות הביטוח יהיו מעוניינות במידע מסוג זה. אחרי הכול, לגיטימי בהחלט עבורן לדרוש תשלום גבוה יותר עבור מבוטחים עם עבר "בעייתי", או אפילו לא לאשר את הפוליסה כלל עבורם. חשוב לזכור כי הסיכון שלהן עולה במצבים אלה, ולו רק מבחינת הסבירות שאותו מבוטח ינסה להונות את החברה המבטחת שלו גם בעתיד. 

חשוב לציין כי מאגר זה נחשב לאחד האמינים ביותר שניתן למצוא כיום. מעטים המקרים בהם אכן התגלתה אי התאמה בין נתונים אלה לבין "מבחן המציאות". המאגר מתעדכן באופן שוטף, וכל המידע בו נותר חסוי, ולא מפורסם לאף גורם מלבדה של חברת הביטוח.

לעיתים, ניתן לערער

יש לציין כי לרשותו של כל אדם אשר שמו מופיע במאגר לערער על כך. הדבר יקרה בעיקר כאשר קיימת סתירה בין הנתונים אשר נמצאים להם במאגר לבין אלה אשר עליהם הצהיר אותו מבוטח בעת חתימת הסכם ביטוח חובה. ערעור זה ייעשה באמצעות טופס אשר יוגש לחברת ISO, ויכלול פרטים מזהים של המערער, הסבר על מהות הערעור וכן פרטים ליצירת קשר.

חברת ISO  רשאית להפעיל מספר כלים כדי לבדוק את אמיתות הערעור. באמתחתה מאגרי מידע ממשלתיים, עימם היא יכולה להצליב מידע. אפשרות אחרת היא יצירת קשר עם חברות ביטוח קודמות אשר העניקו פוליסות למבוטח. בכל אחד מהמקרים, התשובה לגבי הערעור תגיע לא יותר מאשר שלושה שבועות לאחר מועד הגשתו.

כך נמנעים מחוסר הנעימות

כפי שכבר רמזנו, ההשלכות של הונאת ביטוח חובה אינן נעימות כלל. חשוב לזכור כי מעבר למאגר מסוג זה, הרי שלחברות הביטוח יש לא מעט אמצעים לאיתור ההונאות אלה כבר "בזמן אמת". כמעט בכל המקרים, ה"חיסכון" הזמני הזה בתשלומי הפרמיה לא באמת שווה את הסיכון. כשם שאתם, רוכשי הפוליסות, מצפים להגינות מחברת הביטוח, כך גם לגבי הצד השני של המשוואה.


אודות מחבר המאמר

וובי - השוואת מחירי ביטוח רכב באינטרנט

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.