אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

הקשיים בתוכנית המתאר הארצית 38

 

 

 

יש נטייה לקשר את תמא 38 אל הביטוי "תוכנית מלאה בבירוקרטיה". רבים, רק מכיוון ששומעים אפילו בחצי אוזן שמדובר בתוכנית שחובה בתוכה בירוקרטיה רבה מעדיפים אפילו לא להיכנס אל התהליך וחבל. במאמר הבא נסרוק את הקשיים השונים שטמונים בתוכנית המתאר הארצית 38 על מנת שתדעו למה אתם נכנסים.

הקשיים

כמו שאמרנו קודם לכן, אין זה משנה אם מדובר על תמ"א 38 תל-אביב או תמ"א 38 הרצליה קיימים כל מיני קשיים אשר חוזרים על עצמם במסגרת התוכנית. אחד מהקשיים הנפוצים הוא המגרש עליו עומד הבניין. על פי הוראות תוכנית המתאר הארצית, על מנת שהתוכנית תצא לפועל, יש לבדוק האם המגרש עומד בתנאים המקדימים, כלומר, מיקומו של המגרש, צורתו וגודלו וזה מכיוון שלא כל מגש יכול לאפשר את הנתונים הפיזיים להרחבתו או שינויו. כל פרויקט מוכרח לקבל אישור מהועדה המקומית שיכולה, מן הסתם, לאשר, לפסול ולעיתים לאשר חלקית.

אחד מהקשיים הנוספים שטמונים בתוכנית הם השכנים (הן בבניין עצמו והן בבניינים סמוכים). קודם כל, יש להשיג רוב על מנת להתחיל בהליך תמא 38. למרות ששינו כל מיני חוקים במסגרת התוכנית וכיום לא צריך רוב מוחלט של שכני הבניין אלא רק 2/3, שכן שאיננו מסכים לתוכנית הוא כמו "עצם בגרון" והוא מסוגל לעכב את הפרויקט ולעיתים אף לעצור אותו עקב פניות לבית משפט וכן הלאה. כמו כן, דיירים בבניינים סמוכים יכולים להשפיע על המשכיותו של הפרויקט על ידי בקשות לעיכובים במסגרת תמ"א.

בעיות נוספות והפעם – הועדה המקומית

כפי שציינו קודם לכן, קיימת ועדה שעוסקת באישור תוכנית המתאר הארצית ובסעיפיה השונים. הועדה מחליטה לאשר החלטות כאלו או לא על פי שיקול הדעת שלה. אם נצא מנקודת הנחה שהועדה איננה מאשרת, הדבר יכול לפגוע באופן ישיר בכדאיות הכלכלית של הפרויקט.

כמו כן, למרות שמדובר בקשיים לא פשוטים כלל וכלל, חשוב לציין שהמטרה היא זו שמקדשת את האמצעים. אם הבניין בו אתם מתגוררים הוא איננו בטיחותי ויש חשד שמא ברגע שתפקוד את מדינת ישראל רעידת אדמה הבניין פשוט יקרוס -  שום מכשול לא אמור לעמוד בדרככם מכיוון שמדובר בהצלת חייכם.

סקר שוק

כיום ניתן למצוא המון יזמים וקבלנים שעוסקים בבנייה ובחיזוק מבנים אך מעטים מהם יודעים ומבינים מהי תוכנית המתאר הארצית על כל בוריה ובשל כך חשוב לחפש יזם/קבלן שעסק בעבר בפרויקטים מהסוג הנ"ל. מומלץ לחפש באינטרנט או לבקש המלצות ממכרים, חברים או בני משפחה. כמו כן, מומלץ לבחון פרויקטים שערך בעבר היזם/קבלן בכדי לוודא שאכן מדובר באדם בעל ניסיון מקצועי רב.


אודות מחבר המאמר

ליאת מנדלסון

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.