אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

ההבדל בין תסריטאי מוביל לתסריטאי בינוני

ההבדל בין תסריטאי מוביל לתסריטאי בינוני

 

תמה, המושג אולי הכי חמקמק בתחום התסריטאות. ישנן מספר הגדרות למושג הערפילי הזה אשר לא ממש דוקרות את המושג ולכן מותירות אותו בערפל. רוברט מקי מגדיר את התמה כרעיון המרכזי של הסרט. מאין גישה לחיים. לטענתו סרט מכיל מאבק רעיוני פילוסופי בין שתי גישות לחיים אשר בסופו האחת תביס את השנייה או להיפך. בכך הסרט למעשה מנפיק מסקנה. ג'ון טרובי מגדיר את התמה כנקודת מבטו של הכותב על הדרך על פיה אנשים צריכים לנהוג. ישנם כאלה שטוענים שתמה זהו מוסר ההשכל של הסרט. לעתים הכותב נשאל על מה הסרט שלו? אני לא מכיר כמעט אדם שצלח את השאלה הזו. ההגדרה הכי טובה שיצא לי להיתקל בה היא שתמה היא התשובה לשאלה, כיצד הגיבור בסיפור פותר את בעייתו?

 כדי להבין את מושג התמה אקפוץ לרגע אל המבנה הבסיסי של סרט. סרט מתאר גיבור שפועל בצורה שגויה ולא מוסרית מסיבותיו הוא. ההבדל בין הגיבור לאנטגוניסט (הרע) הוא שהגיבור לא ממש מודע שאינו פועל כיאות ובנוסף יש לו סיבה שניתן לראות בה את ההיגיון לפעולותיו. הקהל מזהה למעשה סיבות מקלות והגיבור מקבל מאין חנינה להתנהגותו המבדילה אותו מהרעים ונוצרת הזדהות של הקהל עמו.

 ככל שהסרט מתקדם, הגיבור מתחפר בדרכו השגויה עד שלמעשה מובס בשני שליש הסרט, לקראת הסוף. בשלב הזה, מידע חדש מגיע ומחזיר את הגיבור למשחק ועתה עם המידע החדש הוא הולך לנצח את הרעים. לא לפני שהבין את טעותו הפילוסופית ומבין שדרכו פגעה בו ובסובביו משום שאינה מוסרית. באותו הרגע דפוס ההתנהגות משתנה והוא מוכן לקרב הגדול. הפעולות אותן נוקט לאחר שהגיע להכרה עצמית אלו למעשה ביטויים עלילתיים לשאלה – מהי הדרך שהכותב מאמין שעל פיה אנשים צריכים לנהוג.

 דרך לעבות את התמה ולהעבירה לצופה לפי טרובי היא פשוט לייצר וויכוחים בין הדמויות שלמעשה יישפכו אור על מעשיהן וירחיבו לנו את הנושא בעזרת מחשבותיהן שמקבלות במה בויכוחים. הוויכוח קורה בדרך כלל במחצית השנייה של הסרט, לאחר שהגיבור הספיק לפעול בצורה שגויה וברור לצופה מעבר לכל ספק שחייב להשתנות לפני שיהיה מאוחר מדי. בשלב הזה דמויות נוספות יבקרו את הגיבור על מעשיו אך זה בעיוורונו יפצח בוויכוח. בהמשך לפי טרובי לא רק שיבקרו אותו על מעשיו אלא יתקפו אותו על כך. הגיבור לא רק שימשיך בהצטדקות אלא יתקוף חזרה ביתר שאת ויעמיק את הבעיה.

 בנוסף לכך בסרט טוב בדרך כלל ישנן ארבעה דמויות הרודפות אחר אותו מושא תשוקה, מאחר ואי אפשר שכולם יזכו בכך מתפתח וויכוח רב שכבתי המורכב מארבעה קיצונים המושכים פילוסופית לארבעה כיוונים מנוגדים וכל אחד מתנגח בשני. בקומדיה התמה עצמה צריכה להיות מצחיקה, אין הדבר פשוט שכן כתיבה שאינה מדויקת תזרוק את הכותב לעבר המקום של הטפת מוסר וצביעות כלפי הצופה. כל שכן על הכותב הקומי, לא רק להגיש את התמה בדרך עדינה שהצופה יקבל מבלי להתנגד אלא שבנוסף על אותו הכותב אף להצחיק תוך כדי שעושה זאת. אחת הדרכים לעשות זאת היא להראות את הגיבור לאחר שהשתנה ממשיך בצורה כלשהי לפשל ובכך מסגיר שעדיין בנאדם וגורם לנו לסלוח לו. דרך נוספת היא להראות כיצד העולם, גם לאחר שקיבל הטפת מוסר ממשיך לזלזל במתכוון ולחזור על הטעויות משום שאטום או סתם כי אינו לוקח ברצינות את הגיבור. דרך שלישית שנתקלתי בה היא להראות גוונים אפורים, כלומר גם אם צד אחד טועה בדרכו, ישנם מספר אלמנטים בהם צודק ושדרכו נהנית מעליונות מוסרית באותם השטחים.

 סיבה נוספת היא שהתמה הנה נושא מסובך היא – האם מישהו מכם מכיר דרך טובה יותר לחיות לפיה?

 ג'ון טרובי מציין ארבעה אזורים בהם נעה הקומדיה – קומדיה רומנטית המתארת אדם המתעמת עם בן הזוג, קומדיה משפחתית שם האדם כנגד המשפחה, קומדיה חברתית בה מתואר היחיד כנגד החברה וקומדיה נוספת נגד הממסד שם זהו היחיד שנלחם במוסד כלשהו.

 קומדיה רומנטית – שם חוסר המוסריות מתבטא בניסיון של כל אחד מהם להשתלט על השני ולכפות עליו דרך חיים מסוימת. הגיבורים בקומדיה הרומנטית צריכים לפי טרובי לדעת כיצד לאהוב. לאחר שהזוג יבלה את רוב התסריט במלחמות על כוח, לבסוף ילמדו להתחלק בו ולחיות יחדיו בהרמוניה. בנוסף לכך בתחילה חלק מההומור יגיע מהניסיונות שלהם להרשים אחד את השני. כל אחד מהם ינסה להתנהג כמו מי שהוא חושב שהוא צריך להיות אך ככל שנתקדם בסרט האמת תצא אל האור.

 קומדיה משפחתית – כנראה הסוג הנפוץ ביותר, סוג זה לימים נטש את הקולנוע לטובת הסיטקום והטלוויזיה תפסה עליו מונופול. הסיבה מאחר שהרייטינג הטמון בו הוא גדול משום שכולנו חיים במסגרת משפחתית או חיינו בכזו בעבר. בקומדיה הזו הספקטרום גדל, לא מדובר עוד בקהילה המונה שניים כמו בקומדיה הרומנטית כי אם בקהילה המונה ארבע או חמש נפשות, לעתים אף יותר. כאן הגיבור נאלץ להילחם בחוקים ומוסכמות משפחתיות. לרוב הבעיה המוסרית לפי טרובי תהיה נחלתו של ראש המשפחה ולא של הגיבור. הפעולה הקלוקלת של ראש המשפחה היא שלמרות שצודק, והוא אכן לרוב צודק חייב ללמוד לתת גם לאחרים לעשות את הטעויות כדי שיוכלו לצמוח מהן. ראש המשפחה מייצג את החוקים והגיבור שנלחם בו מייצג את ההיפך מאותם חוקים שזהו הכאוס שמוגש לנו בצורה חיננית של חופש, פלורליזם וליבראליות. למעשה אין מדובר אלא בכאוס וקריאת תגר על מערכת החוקים הקיימת.

 קומדיה חברתית – במקרה זה לפי טרובי הספקטרום של הקומדיה גדל עד לכדי כך שכבר אין ספקטרום. מהי בדיוק החברה? היתרון הוא שתסריט זה שאפתן אך למעשה צריך להתמודד עם כך שאין בו חברה מוגדרת. העולם בתסריט זה הוא תחרותי, חומרי ומסחרי אשר טומן בחובו ניכור. על הגיבור בתסריט הזה לנטוש את הערכים החומריים של החלום האמריקאי ולעגון בדרך חיים המעלה על נס את ערכי האהבה, הנאמנות והחברות.  העולם הזה הנו קשוח יותר מהעולם החומרי שכן בעולם זה לא ניתן לפתור בעיות בכסף ובנוסף אנו רגישים לכלל ומודעים לסבלו.בתסריט זה במיוחד על הכותב להראות את היופי שבשתי הדרכים ולא לבקר את הדרך החומרית משום שהקהל יזהה את חוסר הכנות. כולנו נמשכים לדברים הללו וסרט שיטען אחרת משקר. בתסריט זה הגיבור עושה בהתחלה הכל כדי להצליח בדרכו ודורך על מי שרק אפשר. כאשר יחטוף ביקורת יטען שגן לו מגיע אחת ולתמיד ליהנות מהחיים. הגיבור יספר לדמויות האחרות כמה חייו בעבר היו קשים וכיצד רמסו אותו בילדותו. עתה הגיע תורו ליהנות מפרותיו של החלום האמריקאי.

 צורת קומדיה נוספת על פי טרובי היא הקומדיה הממסדית – כאן יהיה זה מוסד מסועף עם מערכת אפרפרה ובירוקרטית. כאן המטרה לפי טרובי אינה רק לתקוף את הממסד המסועף שכן אין כל חוכמה בכך. פה האתגר של הגיבור יהיה לראות גם את הצדדים היפים של המוסד ולזכור מדוע מלכתחילה הוקם. לרוב סרט כזה יתחיל כאשר הגיבור הוא מאין שכיר חרב של המוסד אך תוך כדי המתקדמים הופך יותר ויותר אנושי ומתחיל להילחם במוסד על מנת לשנותו. צורה נוספת של תסריט כזה תתחיל כאשר הגיבור מתנגח במוסד האטום והמסועף אך עם הזמן לומד להכיר צדדים חיוביים בו ומתקן את המעוות.

 


אודות מחבר המאמר

שמי רן שבירו, תסריטאי במקצועי ולאחרונה תסריט שכתבתי עבר את המיונים של קרן הקולנוי הישראלי. התסריט נמצא כעת בשבל הפקהאצל המפיקה ענת אסולין שהפיקה בין השאר את סדרת הטלוויזיה שבתות וחגים, שביתה ואת סרט הקולנוע וואלס עם באשיר בבימויו של ארי פולמן. הסרט היה מועמד לאוסקר. למאמרים נוספים של אתם מוזמנים להיכנס לאתר שלי  - http://bit.ly/11Uf6vn

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.