אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

קליית קפה בבית - למתחילים

ייתכן ואתם פועלים על פי כל כללי הטקס כאשר אתם ניגשים להכנת כוס הקפה שלכם, ואולי יש לכם טכניקה אישית וייחודית להכנת הקפה, אך כל עוד חומר הגלם בו אתם משתמשים אינו מהאיכות הגבוהה ביותר, התוצאות תהיינה בהתאם.

איכות קליית הפולים ומשך הזמן העובר מרגע הקלייה ועד להכנת הקפה הם משתנים קריטיים לאיכות התוצר הסופי. מרבית צרכני הקפה אינם מודעים למקור הפולים ולמשך הזמן בו שהו במכולה בלב ים או במחסן הספק, ומעטים עוד יותר מודעים לכך שאיכות הקפה מגיעה לשיא בין שבעה לעשרה ימים ממועד הקלייה. לאחר תקופה זו מתחילה ירידה בטריות הקפה ובאיכותו.

מכאן נובע כי על מנת ליהנות מטריות מירבית של הקפה, יש לקלות אותו בבית. אמנם מדובר בתהליך שדורש מידה של זמן והשקעה, אך הוא פחות מסובך ממה שרבים חושבים ויכול לשמש כתחביב נחמד לשעות הפנאי.

השלבים לקלייה ביתית של קפה:

שלב ראשון – בחירת קפה ירוק

הקפה הירוק הינו קפה שעבר את תהליך העיבוד לאחר הקטיף והוא מוכן לקלייה. אם תטעמו את הפול בשלב זה תגלו כי הוא קשה וחסר טעם. לאחר הקלייה הפולים תופחים, הופכים פריכים ומקבלים את הצבע והטעם האופייניים. יש לקחת בחשבון כי במהלך הקלייה מאבד פול הקפה כ-30% ממשקלו. לקולים מתחילים מומלץ לבחור זן קפה יחיד בכל פעם. לאחר צבירת ניסיון וחקירת מספר זנים שונים, ניתן להתחיל ולהתנסות ביצירת תערובות. 

פולי קפה ירוק

שלב שני – בחירת כלי הקלייה

העיקרון הבסיסי בקליית קפה הוא פשוט להפליא – חימום הפולים באופן האחיד ביותר, עד לקבלת הגוון הרצוי. בשוק קיים מגוון של מכונות קלייה ביתיות בטווח איכויות ומחירים רחב. למי שטרם התנסה בקלייה ביתית, נמליץ בשלב ראשון על קלייה במחבת כבדה או ווק. אפשרות טובה אחרת היא מכונת פופקורן, במידה ואתם מחזיקים אחת כזו בבית.

שלב שלישי – חימום מנועים

חממו את כלי הקלייה הנבחר והכניסו את פולי הקפה הירוק. אם אתם משתמשים במחבת או בווק הקפידו לערבב את הקפה עם כף העץ כדי לפזר את החום בצורה שווה ככל הניתן. במידה ואתם משתמשים במכונת פופקורן, רצוי לנער את המכונה בזהירות במהלך הקלייה. במהלך החימום הקשיבו היטב לפולים ונסו לאתר את צליל הפצפוץ של הפולים, המזכיר את הצלילים המופקים בעת הכנת פופקורן. לאחר שנשמעים קולות פצפוץ פול הקפה מתחיל להשיל מעליו שתי שכבות העוטפות אותו והמכונות בעגה המקצועית "קרום הכסף" ו"קרום הפרגמנט". לאחר השלת הקרומים מתחילים הסוכרים שבפול הירוק להישרף והפול משנה את צבעו לחום.

שלב רביעי – פרופיל הקלייה

שלב זה יקבע מרכיבים מרכזיים בטעם הסופי של הקפה. ככלל, קלייה בדרגה נמוכה, תביא לקפה בהיר וחמצמץ, קליה ממושכת יותר תביא לטעם מתקתק והמשך קליה יביא להדגשת טעמים מרירים. שימו לב – פולים שחורים משמעותם כי קליתם זמן רב מדי. שלב זה דורש ניסוי וטעייה עד להגעה למידת הקלייה הרצויה עבורכם.

דרגות קליית קפה

שלב חמישי – קירור הפולים ועצירת תהליך הקלייה

כשהגעתם לגוון הרצוי לכם, חשוב להוציא את הפולים מכלי הקלייה ולקררם. שלב זה הוא קריטי, שכן החום שנאגר בפולים בתהליך החימום ממשיך את תהליך הקלייה. על מנת לשמור על רמת הקלייה הרצויה יש לקרר את הפולים במהירות. לצורך הקירור ניתן להשתמש במאוורר, אך יש להימנע מהכנסתם למקרר, מאחר והלחות במקרר תפגע באיכות הפולים הקלויים. יש לשים לב כי בשלב זה הפולים רותחים ואין לגעת בהם בידיים חשופות.

שלב שישי – דחיית סיפוקים

הקפה כבר קלוי, אתם מבסוטים מהיצירה שלכם ועייפים מהעמל הרב. כעת מגיע החלק הקשה - המתנה. גם לאחר שפול הקפה התקרר, הוא ממשיך לפלוט גזים שהצטברו במהלך הקלייה. את הקפה מומלץ לטחון לפחות יומיים לאחר הקלייה. מי שאין ביכולתו לדחות סיפוקים יכול להזמין קפה דרך אתר האינטרנט שלנו...

 

נשמח לשמוע איך יצא לכם,

שתיה מהנה.


אודות מחבר המאמר

גרין האט קופי - 

בית מלאכה לקפה וחנות אינטרנטית

www.greenhutcoffee.co.il

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.