אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

כוח המוח: עדויות להשפעת המחשבה על הגוף

הצורה בה אנו חושבים משפיעה ישירות על טיב חיינו, ואף מסוגלת לחולל שיפור במצבים רפואיים, רגשיים ונפשיים.

לא מאמינים?

הנה כמה מקרים מהשטח שישנו את דעתכם.

1. אפקט הפלצבו הלא מודע

כולנו שמענו על אפקט הפלצבו, אבל לטובת אלו שלא מכירים - הנה הסבר קצר. כדי לבדוק את יעילותו של חומר מסוים או תרופה, נהוג לבצע ניסוי קליני ולחלק את משתתפי הניסוי לשתי קבוצות - קבוצת הביקורת מקבלת תרופת דמה שאין לה שום השפעה, וקבוצת הניסוי מקבלת את התרופה האמיתית.

לשתי הקבוצות נאמר שהן קיבלו תרופה שמיועדת לטפל בבעיה, ומוקצה זמן מסוים עד לסיום נטילת התרופה. בדרך כלל היינו מצפים שרק קבוצת הניסוי - זו שקיבלה את התרופה האמיתית - היא זו שתקבל תועלת. אבל בפועל, גם חלק ניכר מקבוצת הבקרה - שקיבלה כדורים של מי סוכר - מעיד על שיפורים.

איך ייתכן שאנשים שקיבלו מים ממותקים מספרים על שיפור בבעיה רפואית? זהו בדיוק אפקט הפלצבו. עצם הידיעה שקיבלנו טיפול / חומר שאמור לעזור לנו, משפיע על החומרים הכימיים בגוף ולעיתים רבות מקל על סימפטומים בצורה משמעותית.

למרבה הפלא והתדהמה, זה לא מסתיים כאן. לאפקט הפלצבו יש גם צד נוסף שלא רבים מודעים לו.

2. אפקט הפלצבו המודע

בניסויים קונבנציונליים, החוקרים מיידעים מראש את קבוצת הבקרה שהם נוטלים תרופה - למרות שהם לא. אבל מה תגידו אם יתברר, שאפקט הפלצבו עובד לא פחות טוב גם כאשר מיידעים אותם מראש, שמדובר בתרופת דמה של לא יותר ממי סוכר?

ניסוי כזה בוצע באוניברסיטת הרווארד בארצות הברית. אחת ממשתתפי הניסוי הייתה אישה שסבלה ממעי רגיז משך 16 שנים. בניסוי נאמר לה מראש שהיא לוקחת כדורי סוכר בלבד, ולא תרופה, וכן שהחוקרים מנסים לבדוק האם תהיה לכדורי הדמה השפעה על מצבה.

מרגע שהחלה האישה לקחת את כדורי הדמה, הסימפטומים שלה נעלמו כלא היו. אחרי יותר מ-16 שנות כאבים בלתי פוסקים, כדורי מים ממותקים סייעו לה לטפל בבעיה. ברגע שהניסי נגמר, והאישה הפסיקה ליטול את כדורי הדמה, הסימפטומים שוב חזרו. כך היה גם עם משתתפים נוספים באותו ניסוי.

3. שינוי הטיה קוגניטיבית

כולנו מבלבלים אושר עם שמחה. בעוד ששמחה היא מצב רגעי בתגובה לסיטואציה נקודתית, אושר הוא מצב קיומי שנשאר חי וקיים גם כאשר אנו חווים מצבים לא נעימים. לפעמים כל מה שצריך כדי להיות קצת יותר מאושר, הוא לעשות את הפעולה הנכונה.

בניסוי שבוצע באוניברסיטת אסקס בבריטניה, קבוצת נחקרים ישבה מול מסכים - והתבקשה לזהות את הפרצופים השמחים מתוך קבוצות מתחלפות של פנים שהוצגו להם. לאחר תקופה בה נערך הניסוי, המשתתפים העידו כי הפכו להיות מאושרים יותר, פחות לחוצים ופחות ממוקדים בצד הפסימי.

לניסויים מסוג זה קוראים במשותף "שינוי הטיה קוגניטיבית" (CBM - Cognitive Bias Modification). כמו שאומרים מומחי ה-NLP של מכללת רטר, המטרה היא לעקוף את השכל הישר ולהגיע ישירות אל תת המודע, כדי ליצור את השינוי הרצוי.

4. מדיטציה ודמיון מודרך

אם כל זה עדיין לא מספיק, כדאי לכם לשמוע על הניסוי הבא שנשמע פשוט בלתי ייאמן. נוירולוגית מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד, מצאה כי מדיטציה של 15 דקות ביום - יכולה להחזיר למוח בן 50 את כמות החומר האפור שהייתה לו בגיל 25. או במילים אחרות, מדיטציה יכולה להפוך את המוח שלכם לצעיר פי 2 בערך.

האנושות עוסקת במדיטציה ובשיטות שונות של דמיון והרפיה כבר מאות, אם לא אלפי שנים. רק לאחרונה המדע מתחיל ליישר קו עם הנחות היסוד הטמונות בשיטות עתיקות יומין אלו, ולהבין שאכן מחשבה יוצרת מציאות קיימת. זה לא אומר שכל מה שנחשוב יבוא אלינו (אם במקרה חשבתם לזכות ככה בהגרלת הלוטו הקרובה); זה כן אומר שתפישת עולם מסוימת מתערבת במציאות בדרגה כזו או אחרת, ומאפשרת לנו לנווט את חיינו בצורה טובה, יעילה ומאושרת יותר.

5. תחשוב צעיר, תהיה צעיר

כשאומרים לנו שהכול בראש, אין כמו הניסוי הבא כדי להוכיח זאת. אלן לאנגר, פסיכולוגית מאוניברסיטת הרווארד, אספה קבוצת מבוגרים בני 70 ומעלה בתחילת שנות ה-80. קבוצת המבוגרים עברה לגור בבית נפרד לצורך הניסוי, והם התבקשו להתנהג ולחיות כאילו היו צעירים ב-20 שנה מגילם האמיתי.

הם לבשו את אותם בגדים מלפני 20 שנה, שמעו אותן תוכניות רדיו וטלוויזיה ועשו את אותן מטלות כמו אז. כשהניסוי הסתיים, התברר שחלק ניכר מהמבוגרים שיפרו את יכולותיהם השכליות, וחלק מהם אפילו העידו על שיפור משמעותי בבעיות בריאות שהיו להם. כל זה רק בגלל שהם דמיינו שהם צעירים ב-20 שנה.

נו? כבר השתכנעתם?


אודות מחבר המאמר

כותבת-מוחקת במגוון רחב של נושאים

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.