אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מתי משתלם לעבוד בחינם בדיגיטל [אבל לא בלי תמורה]

עבודה בחינם רלוונטית בעיקר לפרויקטים זמניים וחד פעמיים, ופחות תקף לגבי עבודות מתמשכות וקבועות. "קהל היעד" הוא בעיקר אנשים חסרי ניסיון שרוצים לצבור ניסיון, אבל גם אנשים מנוסים שמוכנים לוותר על שכר תמורת משהו אחר.

קודם כל אני חייב להבהיר שאני ממש לא בעד עבודה ללא תשלום, ובשום פנים ואופן אני לא מעודד דבר כזה. מעבר לכך, החוק בישראל אוסר על העסקה ללא תשלום (חוק שכר מינימום). למרות זאת יש מצבים בהם עבודה קטנה בחינם מבחינה כספית, יכולה להיות מומרת לתמורה מסוג אחר.

מהו אותו "סוג אחר"? הנה שתי אפשרויות עיקריות.

1. עזרה בחינם תמורת תועלת שאינה כספית

לאחרונה פנה אליי קולגה בבקשת סיוע, מכיוון שהיה בחו"ל ולא יכל לעזור ללקוח שלו שנתקל בבעיה. גם אם לא הייתי מקבל על כך תשלום (כפי שאכן קיבלתי), הייתי משתמש במקרה וכותב אודותיו בבלוג שלי. מקרה בוחן אמיתי מהשטח יכול להעיד על המומחיות שלכם, ולשמש ככלי שיווקי מצוין.

דוגמה נוספת היא לעבוד בחינם מבחינה כספית, אבל לקבל תמורה אחרת - קישור קרדיט מהאתר שאותו בניתם בחינם; ביקורת חיובית בפייסבוק או בגוגל לעסק שלי וכן הלאה. כמובן שתצטרכו להגדיר מראש מה שווה לכם לקבל תמורת שעת עבודה.

ביקורות אונליין שוות הרבה מבחינת שיפור מוניטין, ואם כבר הסכמתם לקחת על עצמכם עבודה קטנה בחינם - לא רבים יסרבו לכתוב עליכם ביקורת חיובית בסיום, כתחליף לתשלום.

2. יצירת ניסיון מעשי כאשר אתם חסרי ניסיון

לא מדובר על להתחיל לעבוד כשכיר / מתמחה ללא משכורת, אלא לעבוד בשביל עצמכם. אומנם זה לא יביא לכם כסף לחשבון הבנק, אבל לפחות תצברו קצת יותר ניסיון (לעומת האפס ניסיון שיש לכם כעת).

מה אפשר לעשות? הרבה!

הכול תלוי במה אתם רוצים להתמחות ובמה למדתם:

לבנות ולעצב אתר לבדכם [טוב למשרות עיצוב ובניית אתרים] - קונים דומיין ואחסון, מתקינים וורדפרס ואלמנטור ומרימים אתר מעוצב לעילא ולעילא. אומנם הדומיין והאחסון יעלו לכם כמה עשרות שקלים כל חודש, אבל לפחות תוכלו להציג אתר/ים שהקמתם ועיצבתם במו ידיכם.

לקדם אתרים בחינם [טוב למשרות SEO] - אם כבר טרחתם והקמתם אתר, תקדמו אותו אורגנית בגוגל. יש גם אפשרות לקדם אתרים בהתנדבות (למשל עבור עמותות, או בעלי עסקים שמוכנים לתת צ'אנס לחסרי ניסיון). לחילופין, אפשר לקדם בחינם תמורת קישור קרדיט בתחתית האתר.

לעשות קמפיינים ממומנים [טוב למשרות PPC] - פותחים חשבון פרסום בגוגל / פייסבוק / אאוטבריין / טאבולה / לינקדאין, ומתנסים בהקמה, באופטימיזציה ובניהול שוטף של קמפיינים. גם פה התשלום "מומר" בצבירת ניסיון, ואם תצליחו למצוא מישהו שרוצה פרסום בהתנדבות לזמן קצר, תוכלו לבקש חוות דעת, קרדיט ועוד.

ליצור תוכן מקצועי [טוב כמעט לכל משרות הדיגיטל] - ככל שתכתבו יותר מאמרים מקצועיים בתחום עיסוקכם, וככל שהם יפורסמו ביותר אתרים - כך תגדילו את הסיכוי שמישהו ישים אליכם לב וירצה לשכור את שירותיכם. אם יש לכם גם אתר או בלוג שאותו אתם מעדכנים, והוא רלוונטי לתחום העיסוק שלכם - הוסיפו אותו לרשימה. אותו דבר לגבי סרטונים ביוטיוב, בפייסבוק ובשאר אתרי וידאו.

יש לציין שעשרות ואולי מאות מאמרים שלי מפוזרים ברחבי האינטרנט, ורק מיעוט מהם הצליח להביא לי לקוחות או עבודה בצורה אחרת. לפיכך צריך לא רק לכתוב / ליצור תוכן במגוון מקורות, אלא גם להפיץ את התוכן שלכם לאחר מעשה בכמה שיותר מקורות. כך תגיעו לכמה שיותר עיניים.

לסיום

אומנם אי אפשר להתמיד בעבודה בחינם לאורך זמן; הרי לכולנו יש חשבונות, שכר דירה ו/או משכנתא לשלם. אבל אם נקרית בדרככם הזדמנות לעזור למישהו גם ללא תשלום, תמיד תוכלו להמיר את העבודה החינמית בתועלת אחרת כלשהי. מי שקיבל מכם שירות טוב בחינם, לא יהסס אם תבקשו ממנו לכתוב עליכם ביקורת חיובית.

 


אודות מחבר המאמר

עמית אדלר הוא מקדם אתרים בגוגל ואיש תוכן, עם 20 שנות ניסיון בעולם הדיגיטל

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.