אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

טכניקות להדפסה על זכוכית

הדפסה על זכוכית נחשבת לתחום יחסית חדש בעולם הדפוס וזאת למרות ששיטות מסוימות קיימות בצורה כזו או אחרת מזה שנים רבות.

עם זאת, בזכות טכנולוגיות יותר חדישות שיטות מתקדמות יותר ובעלות תכונות משופרות כגון עמידות הצבע לאורך זמן, צבעים ואיכויות הדפסת יותר גבוהות, הדפסות אלה תופסות תאוצה רבה בכל הקשור לעיצוב הבית בשנים האחרונות.

הדפסה על זכוכית יכולה לשדרג באופן דרמטי כל חלל בזכות הצבעים העזים, הברק המרשים והעובדה שהדפסה כזאת אינה נמצאת במקומות רבים גורמת לכל מי שנכנס לחלל לשים אליה מייד לב. בתעשיית הדפסת התמונות על זכוכית משתמשים כיום במספר טכניקות קיימות על מנת ליצור את ההדפסה:

הדפסת סובלימציה על זכוכית:

בשיטה זו, העתיקה מבין שיטות ההדפסה על הזכוכית, מדפיסים במדפסת עם דיו מיוחד ונייר מתאים את התמונה הרצויה בהדפסת מראה (בתמונת ראי לתמונה הרצויה). לאחר מכן בעזרת הצמדה בחום גבוה של הנייר המודפס לזכוכית הצבע עובר מהנייר לזכוכית וחודר לתוכה ברמה המולקולרית.

הדפסה על נייר פוטו והדבקה לזכוכית:

בטכניקה זו ההדפסה מבוצעת על נייר פוטו איכותי בעל התכונות המיטביות לאיכות ההדפסה הגבוהה ביותר, נייר חלק, עם יכולת ספיגת דיו ברמה מתאימה מאפשרת ליצור צבעים עזים ומרשימים וחדות מקסימלית אשר יכולה להגיע עד ל1720 פיקסלים לכל נקודת צבע. הנייר מודבק לצידה הפנימי של הזכוכית ונראה בדיוק כמו הדפסה שהודפסה על הזכוכית עצמה רק עם איכויות הדפסה גבוהות ביותר של הדפסה על נייר פוטו.

הדפסת UV ישירות על הזכוכית:

בשיטה זו משתמשים במדפסת ייחודית בעלת משטח הדפסה גדול ושטוח עליו מניחים את משטח הזכוכית כך שצדו הפנימי מונח כלפי מעלה.ראש ההדפסה נע מעל פני הזכוכית מצד לצד ומלמעלה למטה ויורה טיפות צבע מזעריות על פני הזכוכית לקבלת הדוגמה הרצויה. אור אולטרה סגול הנמצא משני צידי הראש מייבש באופן מהיר את הצבע ומקשה אותו על פני הזכוכית. לעיתים, לאיטום התמונה יש לחזור ולבצע הדפסה נוספת שכולה צבע לבן, בחלק מהמדפסות שכבת הצבע השנייה הלבנה מתבצעת מייד לאחר ייבוש השכבה הראשונה במעבר יחיד של ראש ההדפסה.

הדפסה קרמית על זכוכית:

שיטה זו דומה מאוד בחלקה הראשון לטכניקת הדפסת UV על זכוכית. בשיטה זו משתמשים בצבעים קרמיים אשר עשויים מפיגמנט צבע, אבקת זכוכית וחומרים מקשרים. לאחר הדפסה ישירה על הזכוכית של הצבעים הקרמיים, מוכנסת הזכוכית לתנור לוהט בטמפרטורה גבוהה במיוחד אשר ממיסה את הצבע הקרמי ואבקת הזכוכית אל תוך משטח הזכוכית. כך נוצר משטח חלק אשר הצבע המודפס הוא חלק אינטגרלי ממשטח הזכוכית.

לכל אחת מהשיטות להדפסת תמונות על זכוכית ישנן יתרונות וחסרונות.

השיטה הכי פחות מומלצת ושימושית בהינה שיטת הסובלימציה, זו אמנם השיטה הזולה ביותר והתוצאה עמידה למים, אבל ברוב המקרים הדפסה זו עזה בצבעיה ואינה מאריכה שנים שכן היא דוהה עם הזמן.

הדפסת UV היא שיטה טובה יותר, גם היא לא נחשבת ליקרה במיוחד אם כי בשיטה זו חלקה האחורי של הזכוכית, איפה שהצבע המודפס רגיש לשריטות בצבע. לכן שיטה זו עדיפה לשימוש כאשר הזכוכית מודבקת לקיר, כמו לדוגמה בחיפוי זכוכית לקיר המטבח.

הדפסה על נייר פוטו והדבקה לזכוכית היא שיטה מעולה ככל שקשור בתמונות לבית, היא גם איננה נחשבת ליקרה יחסית, אבל התוצאה היא מאוד מרשימה. החיסרון שלה היא שהיא אינה עמידה למים בשל הנייר המודבק לגב הזכוכית, לכן היא מתאימה בעיקר לשימוש כתמונה לבית ולא מתאימה לשימושים חיצוניים.כמו כן, בשיטה זו חשוב לבצע את ההדבקה נכון ע"י אדם מיומן לכך שאחרת עשויים להישאר בועיות קטנות של אוויר בין ההדפסה לזכוכית.

הדפסה קרמית על זכוכית הינה השיטה החדשה והיקרה מבין השיטות, מומלצת במיוחד לשימוש חיצוני כקירות בניין או כקיר חוצץ בין משרדים. ההדפסה עמידה לתנאי חוץ והצבע אינו רגיש לשריטות מ2 צדי הזכוכית מכיוון שהוא מוטמע בתוכה.


אודות מחבר המאמר

נכתב ע"י גיא מצוות

glassme הדפסה על זכוכית עם מסגרת אחורית

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.