אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

איך ניתן למנוע תאונות דרכים?

שנת 2020 כנראה תיזכר כשנה הגרועה ביותר בדפי ההיסטוריה, אבל לא רק מגיפה עולמית היכתה בנו, אלא צרות נוספות, שנראה שהתרגלנו אליהן. בעיית תאונות הדרכים היא אחת הבעיות המרכזיות שאנו מתמודדים איתם והיא גובה אלפי קורבנות ונפגעים כל שנה. מתחילת השנה נהרגו בכבישים 278 בני אדם, וזאת למרות שחלק גדול מהשנה היינו סגורים בבתים. הניסיונות השונים של גופים ממשלתיים ועמותות למנוע את תאונות הדרכים לא מצליחות לייצר כאן את השינוי המיוחל. אז מה בכל זאת אפשר לעשות כדי לצמצם את הקטל בדרכים - הנה כמה רעיונות:

 

מערכת מובילאיי - טכנולוגיה מצילת חיים

חברת מובילאיי, שהוקמה ע"י זיו אבירם ופרופ' אמנון שעשוע, הביאה לעולם בשורה טכנולוגית שעשויה לעזור משמעותית במלחמה בתאונות דרכים. החברה פיתחה מערכת, הכוללת שבב חכם (™EyeQ) אשר מותקן במצלמה המורכבת על השמשה הקדמית של הרכב, וכן צג קטן המורכב על לוח המחוונים. המערכת מספקת התרעה בזמן אמת מפני מגוון סכנות אפשריות, כמו: סכנות התנגשות, סטיית הרכב מנתיב נסיעתו, זיהוי הולכי רגל, רוכבי אופניים ואופנועים וכן תמרורי מהירות. רכבים חדשים רבים בישראל נמכרים עם מערכת מובילאיי, אך ניתן להתקין את המערכת בעלות נמוכה יחסית בכל רכב.

 

הסדרת נסיעתם של קורקינטים ואופניים חשמליים

הסיבה המרכזית לעלייה בתאונות הדרכים בתוך הערים היא השימוש הבלתי מסודר ובלתי מפוקח בקורקינטים ואופניים חשמליים. על אף שחלה עלייה של מאות אחוזים בכל שנה בכמות המשתמשים בכלים אלה לצורך ניידות בעיר, לא נעשתה כל תוכנית מסודרת על מנת להבטיח את שלומם של הרוכבים ושל הסובבים אותם. יש צורך דחוף בהקצעת מסלולי רכיבה, העלאת גיל הרוכבים, התניית הרכיבה במבחנים כמו תיאוריה וטסט, פיקוח מוגבר ומתן קנסות ועוד.

 

הגברת האכיפה המשטרתית בדרכים

הישראלים אוהבים לעבור על החוקים ובמצבים רבים נשמעים להם רק כאשר הם רואים ניידת משטרה בסביבה. הגדלת הנוכחות של ניידות משטרת התנועה, הגדלת הקנסות ואכיפה מוגברת יביאו לשינוי תרבות הנהיגה ולהפנמה בקרב הציבור שחשוב להישמע לחוקים ולתקנות התעבורה.

 

שיפור התשתיות

כבישים רבים בישראל נמצאים במצב תשתיתי רעוע, אשר מהווה סכנה לנהגים. ישנם כבישים ללא מעקות בטיחות, יישובים שלמים שבהם אין מעברי חציה, כבישים שאינם רחבים מספיק, אינם מוארים מספיק ועוד בעיות כאלו ואחרות. לא תמיד הנהגים אשמים, וכדי להקטין את כמות תאונות הדרכים, יש לדאוג בראש ובראשונה לתשתיות מצוינות.

 

איך נימנע משימוש בטלפון בנהיגה?

נראה כי הצרה הגדולה ביותר שזימן לנו העשור האחרון הוא הטלפון הסלולרי, שנהגים רבים משתמשים בו גם בזמן הנהיגה. כל עוד מדובר בשיחות שמתנהלות באמצעות דיבורית לרוב אין בעיה. הבעיה מתמקדת בעיקר בנהגים שמסמסים תוך כדי נהיגה. הריכוז שנדרש בזמן כתיבת SMS מסית את תשומת הלב מהכביש. מעבר להסברה, שחשוב שתיעשה כמובן, ישנם גם פתרונות טכנולוגיים של חסימה או מיסוך תא הנהג. ויש כמובן את הפתרון האכיפתי. אמנם ישנו קנס למי שנתפס משתמש בטלפון הסלולרי בזמן נהיגה, אבל לא בודקים היסח דעת אחרי תאונות קשות. החוק לא מאפשר. זו חדירה לפרטיות, ואת זה צריך לשנות.

 


אודות מחבר המאמר

שלומי גינזבורג 

shlomi.g@gemplan.co.il

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.