אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

פקקים רבותיי פקקים וגם קורונה

עומסי תנועה כבדים ניכרים בחלקים רבים בארץ הגורמים לתסכול רב בקרב אזרחי ישראל. תופעת עומסי התנועה איננה נחלתה של מדינת ישראל בלבד, אם כי גם במדינות רבות בעולם ואף במדינות מפותחות באירופה כמו שוויץ בריטניה וצרפת.

רבות הסיבות להיווצרות פקקי תנועה ארוכים ומתישים באזורים שונים, לא משנה מה הגורם לכך, זה תמיד מתסכל ומשבש את מהלך היום ותיכנונו.

כשמדינת ישראל נכנסה לסגר השלישי עקב התפשטות נגיף הקורונה, כמות הרכבים בכביש ירדה בצורה ניכרת ובעקבות כך גם עומסי התנועה פחתו בהתאמה. "אפקט הקורונה" הביא עימו תהליכים ואורכי חיים קצת שונים מהמוכרים לנו לפני התפרצות הנגיף כדוגמת עבודה מהבית במקומות העבודה המאשפרים זאת. איפיון עבודה מהבית באופן טבעי מסמל – פחות מכוניות שיעלו על הכביש בכדי להגיע למקום העבודה.

אך האם זו אכן התוצאה?

התשובה הינה חד משמעית, לא! כמות הרכבים על הכביש בזמן נתון רק עלתה ואלו הסיבות העיקריות לכך:

-          עבודה מהבית:אומנם אנשים רבים עובדים מהבית במקום לנסוע למקום עבודתם, אך העבודה מהבית מאפשרת תזמון ונוחות לבצע גם סידורים שונים כגון: ביקור רופא, קניות שונות, פגישות. דבר אשר כמובן גורם לאותם אנשים העובדים מהבית לנסוע למקומות אלו עם רכבם.

-          תחבורה ציבורית:לתחבורה הציבורית בישראל יש הרבה מקום להשתפר, הן מבחינת תדירות האוטובוסים והרכבות, עמידה בזמני ההגעה וכמובן העומס הרב בשעות הלחוצות של היום. צפיפות הנגרמת מעומס נוסעים ברכבת או אוטובוס הם בהחלט שיקול שכל אדם הרוצה להגיע למקום עבודתו לוקח בחשבון ולאו דווקא רק בגלל נגיף הקורונה. ההעדפה היא ברורה, רכב = נוחות.

-          כמות אנשים ברכב:לפני ימי נגיף הקורונה, כמות הנוסעים ברכב אחד היתה גדולה יותר מהמצוי כיום בחיינו לצד נגיף הקורונה. אנשים מעדיפים לנסוע לבדם ברכב ולא לקחת את הסיכון שחלילה האדם איתו הם נוסעים עלול להדביק אותם. דבר אשר גורם באופן ישיר לעליית כמות הרכבים על הכביש.

כמובן שישנם גורמים נוספים לבעיית עומסי התנועה שאינם קשורים באופן ישיר להתפרצות נגיף הקורנה, כגון: תשתיות לקויות, עלייה ניכרת ברכישת מכוניות חדשות, עבודות בלתי פוסקות בכבישים ועוד.

אז מה הפתרון? לעולם נעמוד בפקקים וההגעה למקום העבודה תהיה גזל זמן?

כולנו מקווים שלא. 1. משרד התחבורה יצא עם תוכנית חומש כאשר הרעיון המרכזי בה הוא הסטה מאסיבית של תקציבים מסלילת כבישים חדשים לתחבורה ציבורית, שיתופית וחלופית.

2. אגרת הגודש של גוש דן שקובעת כי נסיעה ברכב פרטי במטרופולין דן תחויב בתשלום בשעות העומס

3. הקו האדום של הרכבת הקלה, שמועד הסיום שלו הינו יולי 2023, קו זה יאפשר חיבור בין פתח תקווה לבת ים ויאפשר כמובן הגעה נוחה ויעילה יותר למקום העבודה.

4. רכבת תחתית – "מטרו" ממש כמו באירופה. בשנת 2032 צפוי להכנס לשימוש הקו הראשון של הרכבת התחתית.

אז מה עושים בנתיים?

עד שעומסי התנועה יופחתו משמעותית ניתן לתכנן את הנסיעה מבעוד מועד ככל הניתן ולנסות להמנע מפקקים, אמצעים שניתן להעזר בהם לתכנון הנסיעה ולמידע על דיווחי תנועה בזמן אמת הם:- מוקד התנועה של קול ישראל המופעל על ידי כאן תאגיד השידור בטלפון 9550*- דיווחי תנועה ברדיו כדוגמת דיווחי התנועה של גלגלצ- אתר נתיבי ישראל המספק עדכונים על עבודות בכביש וגם מאפשר צפייה במצלמות כבישים עיקרייםוכמובן ניתן להשתמש באפליקציית וויז או לחלופין בשירות המפות של גוגל בכדי להתעדכן בעומסי התנועה בדרך ליעד המבוקש.

הדבר הנוסף הוא פשוט להמתין בסבלנות.


אודות מחבר המאמר

דעה אישית על מצב הפקקים במדינה

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.