אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מעגל מתופפים

מעגל מתופפים כתב: דודי בר יוסף, מנהל אומנותי של להקת מתופפי המדבר.

בוודאי שמעתם לא פעם את המושג " מעגל מתופפים". יש מצב שהשתתפתם בעבר במעגל מתופפים בעצמכם. במידה והתרגשתם מהלמות התוף, אם מעגל המתופפים "עשה לכם את זה" – המשיכו לקרוא, נראה שפוסט הזה בשבילכם.כבר יותר מעשור שנים שאני מנחה מעגלי מתופפים שונים , יחד עם להקתי,"מתופפי המדבר", בכל רחבי הארץ. במאמר זה תוכלו לקבל מושג וקצת יותר על סוגי מעגלי התיפוף הנפוצים בארצנו.

מהו בעצם מעגל מתופפים ?האם החוויה מהנה בלבד או שמא אפשר להפיק מחוויה מעצימה זו אף תועלת אישית??? מעגל מתופפים – התחברות של אנשים אשר מתופפים על סוגי תופים שונים ומגוונים ללא מקלות. התיפוף הנפוץ הינו ב"ידיים יחפות". תופים נפוצים במעגלים מסוג זה הם תופי הקונגה.תוף פופולארי נוסף הוא תוף הדג'מבה הוא משמש במעגלי מתופפים במערב ואף נפוץ גם בישראל. הנגנים מנגנים במעגל כאשר כל נגן מהווה חלק חיוני בו. צורת נגינה שכזו לא דומה לאף צורת ניגון שעשויה לייצג להקה או הרכב מוסיקלי מסוג אחר.בארצנו מוכרים לנו מספר סוגי מעגלים אילהם נחטוף הצצה במאמר זה סוגים עיקריים של מעגלי מתופפים הינם:

מעגל תופים תרבותי מעגל זה משויך ספציפית לתרבות מסוימת. ההרכב מנגן מוסיקה המשויכת לתרבות אחת ספציפית. למשל הרכבים קובנים או הרכבים מוסיקליים המנגנים מוזיקה מברזיל כמו בוסה נובה או סמבה.הנגנים במעגלי תיפוף אלו משתמשים בטכניקה וניסיון במקצב תרבותי השייך לז'אנר מסוים. זהו בעיקרון אוסף רשמי של מתופפים ונגני כלי הגשה בעלי ידע ומיומנות מרובה. הם מנגנים בכלים האותנטיים לתרבות המסוימת. הם עשויים להיות מאוגדים תחת בתי ספר המייצגים תרבות מסוימת, דוגמא טובה הוא בית הספר של טמטמה שנפוץ באירופה והחל דרכו אף כאן, בישראל. מעגל מתופפים מיוחד זה מוביל מסורת ברורה של תרבויות שמועברת על ידי מורים או מאסטרים לתיפוף.

מעגלי תיפוף מאולתרים מעגלים אלה הם אותם מעגלי תיפוף הנקראים "גיים סיישן" מעגלי תיפוף קבוצתי, נטול סדר מוסיקלי, כל אחד למעשה משמש חלק מההרכב, אין קהל. כל יחיד הינו חלק מהחוויה המוסיקלית הגלובאלית. המוסיקה מאולתרת תוך כדי התיפוף ולכן אין צורך ב"אימונים". אין כאן "נכון" או "לא נכון". הסביבה היא סביבה מתירנית עד שלעיתים נשכח מאיתנו שבמוסיקה עסקינן מכיוון שכידוע לכל הסדר הוא זה שעליו נבנים אבני היסוד  למוסיקה כולה. עם זאת , יחד עם חוסר הסדר ואולי בזכותו – החוויה היא חוויה מעצימה, מרגשת וייחודית עד מאד.דוגמא טובה למעגלי תופים בסגנון תוכלו לראות כאן: חוף התופים בתל אביב

סדנת תיפוף את מעגל המתופפים המיוחד הזה מעביר על פי רוב מתופף מקצועי בעל ניסיון רב. מתופף זה מעשיר את המשתתפים בסוגי מקצבים מובנים. קראו כאן - סדנאות תיפוף הוא מקנה להם כלים לתיפוף יסודי, להכרת מקצבים קלים ללמידה, לשם ההנאה. הסדנה נמשכת כאשר מחולקים למשתתפים מגוון כלי הקשה שיוצרים יחדיו הרמוניה מתוזמנת. כיום אני עדים להתפתחות מרגשת ומעניינת בתחום השפעתם החיובית של מעגלים כגון אלו. לא אחת, להקתי ואני מוזמנים לערוך סדנאות תיפוף למטרות כמו: בניית צוות עובדים בעלי מורל גבוה ותפקוד משופר במהלך יום העבודה. מעגלי מתופפים אלו נפגשים לפחות אחת לשבועיים ולומדים לנגן יחד,בהרמוניה, כאשר לכל אחד תפקיד מוזיקלי יחודי המשתלב בקונספט הכללי. המשתתפים מועשרים בסגנונות שונים, במקצבים מגוונים ומכאן –ההשלכה היא על החיים, על מקום העבודה, על התפקידים במשפחה.הלמידה לגבי שאר התחומים בחיים מועברת יחד עם למידת התיפוף בסדנאות שכאלו.ללמוד להשתמש במצב הרוח, בכוח השליטה, בחלוקת נטל, איך ליצור שתוף פעולה , להירגע  ועוד כהנה וכהנה.מדהים איך זה עובד. מעגל מתופפים שהחל לצבור תאוצה – סדנאות תיפוף הנערכות בבתי ספר לחינוך מיוחד.כמו מיזם מיוחד של בית ספר בבאר שבע בו אני שותף.בבית הספר  לומדים נערים בעלי אינטליגנציה תקינה עם הפרעות התנהגות וקשיים רגשיים. בית ספר זה מטפל בנערים הנמצאים בסיכון מבחינות רבות.הדרך לתקשר עם תלמידים מסוג זה היא להניע תלמידים פסיביים ולמתן תלמידים אימפולסיביים.דרך זו להצלחה נרכשה על ידי בפגישות שטח מרובות, בפגישות חווייתיות שהותירו עלי רושם עז ונתנו לי כלים בהם אני משתמש לממש את החזון ולהגיע אל אותן אוכלוסיות שהחברה שלנו מכנה "חינוך מיוחד" או "אוכלוסיה בעלת צרכים מיוחדים".הפעילות אותה אני בונה הינה פעילות פשוטה ומהנה עד מאד. הפעילות שזורה בשעשוע. בסדנא כזו התלמידים לומדים ומתרגלים מקצבים שונים, כאשר חלק מהמשתתפים מובילים בקטעים מסוימים וחלק אחר משתלב בשיתוף פעולה קבוצתי. חשוב לי להדגיש שבסדנאות מיוחדות אלה אין אני שומר על תבנית מקצבית ובטח שלא מחפש שלמות של המשקל הקצבי, להפך, פרפקציוניזם אני דורש מהלהקה שלי! מעגל תיפוף כגון זה הינו מיוחד, זורם ומהנה באופן מיוחד. הפעילות הזו מעצבת אצל תלמידים התמדה, יכולת הקשבה, התחשבות בזולת והכי חשוב מבחינתי – שיתוף פעולה פורה אשר משמש קרקע יציבה להתפתחות אינטליגנציה רגשית וחברתית. לא אחת מצאתי את עצמי אחרי פעילות כזו מודה לבורא עולם על היכולת שנתן לי להעביר את הידע שצברתי במהלך השנים ולחלוק אותו עם קבוצות אלה ואחרות. התיפוף, מבחינתי, הוא גשר אוניברסאלי ההופך את עולמנו העצום לכפר גלובלי בו אין הבדל של שפות, מין, גזע או גיל. התיפוף מגשר על פני תרבויות ועמים. ככל שנלמד להעריך את התופים ונגלה את עולמם המופלא, נתחיל להפנים שיש בכוחם שלאלה להביא מזור חברתי במקומות בהם כשלו דרכים אחרות.


אודות מחבר המאמר

שמי דודי בר יוסף מנהל אומנותי של להקת מתופפי המדבר -  להקה אתנית אינסטרומנטלית יוצרת מוזיקה בהשפעת המדבר ולהקת מתופפים העורכת סדנאות תיפוף (מעגל מתופפים) ואירועי מיוחדים כמו בר מצווה בכותל בנוסף אני מנהל את פורטל החינה הישראלי - פורטל אינדקס שמוקדש רובו ככולו לטקס חינה הישראל ואת פורטל המתופפים המוביל מקישן - מתופפים

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.