אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מהי הלבנת הון

הגדרת "הלבנת הון"

הלבנת הון על פי הגדרתה היא ביצוע פעולה ברכוש, שמקורו בפשיעה במטרה להסתיר או לטשטש את מקור הרכוש, את זהות בעלי הזכויות בו, את מיקומו, להטמיעו ברכוש חוקי ולהכינו לשימוש חוזר. להלבנת הון שלבים רבים המלווים אותה החל מהעבירה המקורית - העבירה שבאמצעותה הופק ההון, החל בפעולות ההלבנה עצמן השזורות לאורך "שרשרת ההלבנה", וכלה בשימושים הנוספים שנעשים בהון לאחר שהולבן. למעשה, מדובר ברכוש והון שמקורם בפשיעה, שטושטשו והושתלו במערכת הכלכלית-פיננסית, כדי שיוכרו כלגיטימיים. "הלבנת הון" או "כיבוס כספים" (Money Laundering), נעשית כדי להסתיר את מקור הרכוש ואת זהות בעליו.הביטוי "הלבנת הון" כנראה התפתח בתקופת האיסור על מכירת משקאות חריפים בארצות הברית (1919 - 1933). דרכים רבות הומצאו במטרה להסוות את מקורות הכסף שהורווח בדרך של מכירה לא חוקית של משקאות חריפים. אחת השיטות היתה הימור חוקי במכונות מזל - שיטה פשוטה להפיכת כמות מטבעות אדירה למטבע עובר לסוחר. עסק נוסף שנוצל לשם מטרה זו היה מכבסות, ומשם מקור הביטוי באנגלית Money Laundering - "כיבוס כסף".

למה נלחמים בה?

ההקלות בהעברת כספים בשווקים בינלאומיים כמו גם שכלול המערכות הפיננסיות בעולם, מסייעים לאפשרות להלבין כספים. הלבנת הון קשורה באופן ישיר לפשיעה שאינה בהכרח עבירות צווארון לבן, מאחר ומדובר הרבה פעמים בכספים שהתקבלו על ידי סחר בסמים, סחר בלתי חוקי בנשק, סחר בנשים ובילדים או בגביית דמי חסות יכולים לעשות דרכם לחשבונות בנק הנפוצים ברחבי העולם.

חשוב לציין כי כיום המושג הלבנת הון משמש לבסס כל פעילות פיננסית שאינה מעוגנת בחוק. כתוצאה מהרחבה זו של ההגדרה, הפעילות הבלתי חוקית של הלבנת הון נעשית היום לא רק בידי חברי ארגוני פשע אלא גם בידי אנשים "מן היישוב". השיטה כמעט תמיד זהה: הפקדת כסף (לרוב) בחשבון בנק תוך הסתרת מקורו וזהות בעליו. בהמשך נעשות בדרך-כלל פעולות פיננסיות "תמימות": המרות מטבע, רכישת נכסים פיננסיים, העברות לבנקים אחרים והעברות למדינות אחרות. לאחר שמקור הכסף הוסתר, הכסף נראה "לבן" ולגיטימי. הוא הוטמע במערכת הכלכלית ואינו מעלה חשד.

בארה"ב, קנדה, בריטניה, מדינות אירופה, אוסטרליה, יפן ומדינות נוספות הרשויות הנאבקות בפשע, הוחלט כי חסימת האפשרות שעבריינים ילבינו ויטהרו את כספם, היא אמצעי חשוב במלחמה בארגוני טרור, בעבריינות סמים ובפשע המאורגן לסוגיו. מדינות רבות בעולם הסכימו על כך שיש צורך בסטנדרטים בין-לאומיים וחקיקה שיאפשרו שיתוף פעולה בין ממשלות, רשויות אכיפת חוק ומוסדות פיננסיים.בסוף שנות ה- 80 נחתמה האמנה הבינלאומית הראשונה המשתפת פעולה נגד הלבנת הון. כוח משימה בינלאומי בנושא המרכז את שיתוף הפעולה בנושא בפריס הוקם ופועל מאז.

ישראל היתה במשך שנים רבות כגן עדן למלביני הון. ללא חוק מאורגן בנושא, גם כאשר היו בידי הרשויות הוכחות מוצקות כי התקיימה הלבנת הון, לא ניתן היה להשיג את הכסף או את הרכוש הבלתי חוקי, אלא אם היתה עדות כי הפשע המהווה את מקור ההון בוצע בישראל. הכנת החקיקה נגד הלבנת הון בישראל היתה ארוכה מאוד ומלאת תהפוכות ולאחר הרבה שנים בהן לאנלחמה מדינת ישראל בהלבנת ההון על ידי חקיקה מפורשת, הצטרפה גם ישראל באופן מלא למאבק ובאוגוסט 2000 נחקק חוק איסור הלבנת הון.

אירועי הטרור בספטמבר 2001 הדגישו את חשיבות החוק והצורך בוו: ארגוני הטרור, כמו ברוני הסמים והפשע המאורגן לסוגיו, מנסים לטשטש את פעילותם ולממן אותה גם באמצעות הלבנת הון. אלה מנסים לבצע חלק גדול מהלבנת ההון דרך המערכת הפיננסית, ומכאן תפקידם החשוב של החוקים למניעת הלבנת הון, בכל העולם, לגופים הפיננסיים.המאבק בהלבנת הון היא חלק מן המלחמה הבינלאומי בטרור ובפשע המאורגן.דרכי הלבנת הון הן רבות, ומניעתה אינה קלה, אך משום והלבנת הון עלולה לערער את יציבותן של מערכות הפוליטיות, הכלכליות והחברתיות במדינות דמוקרטיות, ולא פחות מכך, לסכן חיים – המאבק נגד הלבנת הון הוא מאבק הכרחי וחשוב.

 

קרן זרקו זמיר, משרד עורכי הדין | עבירות מיסוי , עבירות מיסים , עבירות מס


אודות מחבר המאמר

קרן זרקו זמיר, משרד עורכי הדין | עבירות מיסוי , עבירות מיסים , עבירות מס

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.