מחבר המאמר: inbarperry |
ההחלטה האסטרטגית הראשונה והחשובה ביותר שארגון צריך לקבל היא "הגדרת זהות הארגון", כלומר מה הם תחומי הפעילות של הארגון, או הייעוד שלו. בתהליך ייעוץ אסטרטגי, שאנו בחברת מיצוב מבצעים לגופים שונים, אנו עושים בשימוש בכלי מאוד יעיל להצגת זהות הארגון הנקרא מטריצת ייעודים.
מטריצת ייעודים כשמה כן היא, מטריצה המתארת את הייעודים של הארגון לפי שני מדדים מרכזיים: המוצרים (או שירותים) שהארגון מציע והלקוחות שאליהם הארגון פונה. בעזרת השימוש בשני המדדים הללו, ניתן לתאר בצורה פשוטה ומדויקת את תחומי הפעילות של הארגון.
לדוגמה, עבור בנק העמודות (שהן בדרך כלל מייצגות את המוצרים) יהיו חשבון עו"ש, הלוואות, חסכונות, פקדונות ועד מוצרים פיננסים אחרים. בזמן שהשורות יהיו לקוחות פרטיים ולקוחות עסקיים, ואלי אף פירוט גדול יותר כמו לקוחות פרטיים, עסקים קטנים, עסקים גדולים ותאגידים. עבור חברת אופנה העמודות יכולות להיות קוי המוצרים כגון בגדים, נעליים, מעילים, אביזרים והשורות יהיו סוגי קהלי היעד כמו נשים, גברים, ילדים ותינוקות.
בניית מטריצת הייעודים הקיימת של הארגון, בשלב הראשון של התכנון האסטרטגי, מאפשרת לקבל תמונה טובה של המצב הנוכחי ועליה להתבסס בתכנון. באופן מיידי ניתן לראות היכן הארגון כבר פועל היום ולאילו תחומים הוא יכול להתרחב בעתיד, דבר העוזר באיתור מנועי צמיחה.
במטריצה ניתן לעשות שימושים רבים, על-ידי מילוי נתונים שונים במשבצות. נתונים שאנו עושים בהם שימוש פעמים רבות כוללים:
בעזרת הנתונים השונים במטריצה, ניתן לקבל החלטות אסטרטגיות לגבי תחומי הפעילות הנוכחיים והעתידיים של הארגון.
להלן כמה דוגמאות של מטריצות ייעודים:
1. חברת שירותי מערכות מידע (IT)
2. חברת בנייה
3. מלון עם מיקוד ספורט
4. פארק פעילויות לילדים
מנכ"ל חברת מיצוב, חברת ייעוץ אסטרטגי הותיקה ביותר בישראל, בעל ניסיון עשיר בייעוץ ותכנון אסטרטגי למגוון רב של חברות ישראליות.
הנך נמצא כאן: מטריצת ייעודים - כלי בתהליך התכנון האסטרטגי.
פרסם את מאמריך באתר! תהנה מחשיפה מקצועית בחינם ואפשר לאלפי גולשים פוטנציאליים להיחשף לדעותיך. פרסם מאמר. |
4760 20109 239 |
כותבים מומחים מאמרים מקצועיים קטגוריות נושא |