אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

סימון מוצרי מזון - טיפים חשובים

בפעם הבאה שאתם משוטטים במסדרונות הסופרמרקטים בחיפוש אחר מוצרי המזון המועדפים עליכם, כדאי שתקראו את הכיתוב על אריזות המוצרים לפני שאתם מבצעים רכישה. חשוב לדעת שמוצרי מזון רבים מפרסמים עצמם כמוצרים המכילים רכיבים בריאים כמו ויטמינים ומינרלים שונים כשבפועל אין הרכיבים הללו נקלטים בהצלחה בגוף.

הסיבה לכך יכולה להיות שכמות הרכיב הינה למעשה זניחה או משום שרכיבים אלה משולבים עם חומרים אחרים, דוגמת נתרן וסוכר, שמנטרלים את השפעתם של הרכיבים הטובים. תופעה מתעתעת זו שכיחה למדי ולכן צריך הצרכן הנבון לעשות שיעורי בית באופן עצמאי כך שידע להסיק מה באמת כתוב על אריזות מוצרי המזון שלפניו.

איזה מידע מופיע על תווית מוצרי מזון?

בביקורכם בסניפי סופרמרקטים על גב תווית מוצרי מזון תוכלו למצוא את מה שנקרא בלשון המקצועית "סימון מזון" או "סימון מוצר". סימון מוצרי המזון מפרט בפני הצרכן את נתוני המוצר השונים על מנת שיהיה ביכולתו של הצרכן להבין מתוכם האם המוצר עונה על דרישותיו או לא.

עם זאת כדאי להבין שאין לסמוך על הכתוב כמקור סמכות אמין. זהו אינו תמיד המקרה. מתוך מניעים שיווקיים במקרים רבים סימון המוצר מסלף מעט את האמת ומעניק רושם כוזב על המוצר הנדון.

איך להיות צרכנים נבונים? איך לקרוא בתבונה את הכיתוב על מוצרי המזון שלכם

ראשית יש לבחון את סדר רכיבי המוצר, המסודרים תמיד מן הרכיב שכמותו במוצר היא הגדולה ביותר לזה שכמותו קטנה ביותר. הסדר במקרה הזה הוא הקובע. נניח ויש רכיב כמו מינרל מסוים שברצונכם להוסיף לתפריט התזונה שלכם ואתם חושבים שהוא הרכיב הראשי, עליכם לבדוק את מיקומו על גבי האריזה. אם המינרל שאמור להיות הרכיב ראשי מופיע במקום כלשהו באמצע ומטה, מוטב שתבחרו מוצר אחר. עוד כדאי לבדוק את הערך הקלורי של המוצר - במקרים בהם קשה מדי לקרוא מוטב לזנוח את המוצר ולבחור בחברה המתחרה.

לאחר מכן, יש לבחון את הרכיבים ואת מידת התאמתם להצהרות המודפסות על תווית המוצר. למשל, יש מקרים שבהם מצויין כי המוצר מכיל רכיבים טבעיים בלבד אולם בפועל הוא מכיל צבעי מאכל מלאכותיים שכדאי להימנע מהם. לצמחונים מביניכם גם כדאי לבדוק אם יש במוצר ג'לטין שמקורו בדגים.  חומר זה מופיע במוצרי מזון רבים כמו יוגורטים מבלי שצמחונים מודעים לכך מכיוון ש הם אינם בודקים את הכתוב על גבי האריזה.

גם על מוצרי בריאות למיניהם, הטוענים כי צריכתם תביא למניעת מחלות או להפחתת הכולסטרול הרע כדאי לפקוח עין חשדנית. החוק במדינת ישראל אוסר על ציון סגולות רפואיות כלשהן על גב המוצרים ולכן יש לקחת כל פרסום כזה בערבון מוגבל.

רבים אינם יודעים שכיום ניתן לבקר אצל דיאטנים במסגרת קופת החולים שלכם. אם לא עשיתם זאת עדיין, מומלץ לערוך אצלם ביקור חד פעמי שבו יוכלו הדיאטן או הדיאטנים שלכם להנחות אתכם כיצד לצרוך מוצרים המתאימים לגופכם ולהימנע ממוצרים שאינם תורמים כלל לבריאות ויכולים אף להזיק בצריכה מוגזמת כמו למשל מוצרי מזון מוכנים ותעשייתיים שרק מחממים במיקרוגל. 

כפי שניסינו לרמוז במאמר זה, כשאתם מבקרים בסופרמרקט, מודעות וערנות יכולים לתרום לכם רבות בבחירת מוצרי מזון ששומרים על תזונה נכונה ומאוזנת שלכם ושל משפחתכם.


אודות מחבר המאמר

צרכנות, קניות וכלכלה מעניינים אותי מאוד ולכן לרוב אני בוחר לכתוב דווקא על הנושאים הללו. אני גם מאוד אוהב את עידן האינטרנט כי אני מאמין שהרבה דברים פשוט לא היו אפשריים ללא השימוש באינטרנט.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.