אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!
מאמרים » רוחניות והעצמה אישית » מדוע החרדים גרים בשכונות נפרדות?

מדוע החרדים גרים בשכונות נפרדות?

מחבר המאמר:
פורסם בקטגוריה: רוחניות והעצמה אישית
המאמר נקרא 782 פעמים
תאריך פרסום:
גרסת הדפסה | 0 תגובות
פורסם באתר Circle: אתר מאמרים קהילתי



הסתגרות החרדים

שאלה: מדוע החרדים גרים בשכונות נפרדות?

תשובה: אסביר לך בכמה נקודות: האם חשבת פעם מדוע אנשים יחידים המנסים לעשות דיאטה, מצליחים הרבה פחות מקבוצות מאורגנות של שומרי משקל?

אחת הסיבות להצלחת קבוצות שומרי משקל, אינה רק בגלל שיטת הדיאטה אלא גם בשל החיזוק והתמיכה החברתית לה זוכים חברי הקבוצה (כנ''ל לגבי קבוצות גמילה מעישון וכד').

כמה פעמים עשית משהו, שידעת שהוא אינו טוב עבורך, אך עשית זאת בגלל הסביבה, החברים והחברה?

כאשר מערכת הערכים והאמונות שלך שונה ממערכת הערכים והאמונות של סביבתך, אתה נדרש למלחמה תמידית וחי עם קונפליקטים, בין הלחץ החברתי לבין ההכרה שלך באמת, שבה אתה מאמין. לא כל אדם יכול להחזיק מעמד במלחמה התמידית הזו. ובמיוחד לא כל נער ונערה יכולים להחזיק מעמד בקונפליקטים הללו.

כל אחד יכול לראות  לאן מגיעים בדרך חיים ללא אמונה בבורא וביהדות. דרך חיים שכזו עלולה להשחית את תמימותם היהודית של בני הנוער, ולכן משתדלים לגדל את הנוער באווירה שונה, בין אם זה חינוך שונה בבתי הספר ובין אם זה בדאגה לאווירה מתאימה ברחוב ובסביבת השכנים והשכונה.

 

שאלה: האם החרדים כל כך לא חזקים באמונתם, עד כדי לא לתת אמון בנוער, ולא לסמוך על חוש הביקורת של הנוער שבאמת לא יושפע?

תשובה: החכם יודע איך לצאת מבעיה אך נכנס אליה, אבל הפיקח יודע איך לא להיכנס אליה בכלל...

גם אנשים עם ''אמונה חזקה'' שעוגת קצפת מזיקה להם לבריאות ו''שוברת'' להם את הדיאטה, יעדיפו בכל זאת להימנע מלהיתקל בעוגת קצפת.

אנשים שהחליטו להפסיק לעשן מתוך הכרה וידיעה שסיגריות הורסות את הבריאות שלהם, יעדיפו להימנע מלהיתקל בחפיסת סיגריות, או בסביבה של מעשנים.

גם אדם בעל אמונה חזקה יכול להחליק ולא להתגבר על נטיותיו השליליות, למרות אמונתו החזקה בבורא העולם. השאלה היא, למה לתת לו להיתקל בניסיונות? מדוע לתת לו לחיות עם ניסיונות תמידיים, שאם יכשל בהם יגרם לו נזק?

חוש הביקורת נבנה ומתפתח על ידי הדרכה של אנשים עם יותר נסיון מאיתנו, על ידי רבנים ומדריכים המעוניינים בטובתנו, ולא על ידי חשיפת בני הנוער לניסיונות במטרה ש"יתחסנו" מעצמם - דרך שהיא מסוכנת והסתכלות תמימה על החיים במקרה הטוב, או עצלנות ההורים לפקח על ילדיהם במקרה הרע.

 

שאלה: אם אתם באמת אוהבים אותנו החילונים, אז מן הראוי היה שכן תתערבו בשכונות החילוניות, על מנת להשפיע ולשמור על הגחלת היהודית.

תשובה: אענה לך מספר תשובות:

כיוון שאנחנו אוהבים את עם ישראל, אנחנו מגדלים את בני הנוער בחממה, כדי שלאחר שיתחסנו ויתחזקו יוכלו גם לשמש בתור משפיעים, כמו למשל:  רב עיר או שכונה, מחנך, מוסר שיעורי תורה, עובד עבודת כפיים.

עד אז שיגדלו בחממה, ללא ההשפעה המתירנית של התרבות המערבית הפושטת את הרגל.

כשחקלאי רוצה לגדל תוצרת משובחת הוא מגדל אותה בחממה, על מנת שלתוצרת לא יזיקו החרקים שמחוץ לחממה. ואז, ברבות הימים כשהצמח כבר גדל ושורשיו וענפיו חזקים, יוכל החקלאי להוציאו מהחממה ולתת לו להתמודד עם כל החרקים שמחוץ לחממה. ובתור זן משובח – גם להשפיע וליצור זרעים חדשים ומשובחים.

בנוסף לכך, שאלת למה החרדים לא גרים בשכונות החילוניות. העובדה היא שגרים בשכונות חילוניות כשזה מתאפשר, ישנם מקומות בהם חלק מהציבור עושה מאמץ שחרדים לא יבואו לגור בשכונתו, מנסים למנוע מהם פתיחת בתי ספר, גנים תורניים, הפגנות וכדומה.

דבר נוסף, ישנם אנשים מיוחדים שבהדרכה ועידוד של רבניהם, יוצאים אל העם, עוברים להתגורר בשכונות חילוניות, מארגנים שם שיעורי תורה ומקימים מפעלי חסד. כמעט בכל עיר וישוב תוכל למצוא בתי חב''ד המשתדלים לפעול בחסד ועזרה לעם ישראל, גם בגשמיות וגם ברוחניות. בתי תמחוי רבים נפתחו לצד בתי חב"ד ועוד פעילויות חסד רבות.

פתגם יפה אומר: בכל מקום בעולם, ואפילו הנידח ביותר, תוכל למצוא 2 דברים: קוקה קולה, ובית חב"ד.

ברחבי העולם כ- 1500 סניפי חב"ד, שם דואגים לשמירת זהותם היהודית של היהודים באזור מגוריהם, גם של הרחוקים ביותר ולמניעת ההתבוללות המצערת, כמו כן משתפים אותם בחגי ישראל, ודואגים להם לחינוך יהודי ולעזרה קהילתית גם בתחום החומרי וגם בתחום הרוחני.

זה רק מוכיח לך, שאיכפת לחרדים מהציבור החילוני ומעם ישראל כולו.

 

ב"ה

למה ילדים של בעלי תשובה נתקלים בקשיים ברצותם לשים את ילדיהם בבתי הספר החרדיים?

תשובה: קודם כל אזכיר ואומר שאיני מוסמך לענייני הסברה ובודאי יש תשובות יותר טובות ממה שאכתוב אבל בכל זאת לא אמנע מלכתוב תשובה מזווית הראייה שלי.

ובכן כל פסיכולוג מתחיל יאמר לנו שלהעביר את הילד מסביבה אחת לסביבה אחרת עם שינויי התנהגות דרסטיים זה דבר שקשה על כל ילד, במיוחד אם זה מעבר מעולם מתירני לעולם יותר סגור.

ובכן מניסיונם של מנהלי בתי ספר, מעברים כאלה יכולים לגרום ל"שבירה" ומניסיונם ללא תמיכה של ההורים וההורים והסביבה אז התהליך הזה יכול לפגוע בילד יותר מאשר להועיל, ולכן מעבר של ילד שהיה חילוני לבית ספר חרדי כרוך בשינוי פתאומי של מהלך החיים, בעוד שבבית ניתן לשנות את מבנה החיים באופן איטי, כמו הנחת תפילין של האבא, הפסקת נסיעה בשבת, הליכה לבית הכנסת, וכדומה, אלו מהלכים שניתן לעשות אותם בשלבים ולא מעוררים שבירה אצל המקיים אותם.

לעומת זאת בהעברה של הילד ממקום חילוני שם הוא הורגל למערכת מושגים אחרת מאשר מערכת המושגים שישנה בבית הספר החרדי, והילד צריך לקבל ולשנות הכל בבת אחת, מהלך זה יכול לגרום שבירה לילד.

לכן ישנם מקרים לא מעטים שלמען טובת הילד נמנעים מנהלי בתי ספר החרדים מלקבל בעלי תשובה כי הם חוששים לשבירה של הילד שיקלע למערכת מושגים חדשה שאותה הוא לא מכיר וזה יכול לגרום לו לשבירה שתזיק לו יותר מאשר המצב הקיים. לכן בגלל סיבות אלו ואחרת נפתחו מאות (אני לא מגזים...) בתי ספר "תורניים" שמתאימים מאוד למשפחות בעלי התשובה והתלמידים הם בדרך כלל מאותו רקע וכך גם כל המעבר יותר קל איטי ומדורג. ובבתי ספר אלה משקיעים ברמה של לימודי הקודש והחול באופן אינטנסיבי ואני מכיר בתי ספר תורניים שזכו לתוצאות "מיצב" ממש גבוהות שאפילו העיריות ה"חילוניות" מתגאות שיש בעיר שלהם בית ספר תורני עם רמה כזו.

יש סיבה נוספת לכך ש(לפעמים!) ילדי בעלי התשובה לא מתקבלים לבתי ספר החרדים ולפני שנאמר אותה נאמר משל קטן והוא:

תאר לך את שמוליק, הוא חלקאי מגוש קטיף (ז"ל) שיש לו מטע של עלי חסה, הוא זכה כבר כל שנה למכור לתנובה ואפילו גם לייצא לחו"ל, כי כולם יודעים שהחסות מהמטע של שמוליק הן הכי נקיות, ללא חיידקים וללא מזיקים, להגיע לאיכות ייצוא זה לא הולך ברגל...

בשביל למכור לתנובה ולעבור את הבחינות של הכשרויות השונות הוא צריך לעמול יומם ולילה שלא יכנסו חיידקים ומזיקים לחממות היקרות שלו, הוא מרסס בכל עונה, ובודק שלא יהיה שום חור ביריעות החממה, שהרי כל חור הכי קטן פירושו הפסד של יבול שלם, הפסד של עשרות אלפי דולרים, האם שמוליק יכול להרשות זאת לעצמו? (במיוחד לאחר הקיצוצים מהממשלה...)

שמוליק הוא איש חסד, אוהב לעזור, אוהב לתת צדקה, הוא גם מתנדב במד"א או בזק"א , אבל אם רק תעיזו להציע (רק תעיזו..) לשמוליק שיסכים להכניס לחממה שלו, כמה שתילים מגידולים אחרים , גידולים שגדלו ללא ריסוס וללא חממות, האם שמוליק יסכים לכזו הצעה? האם שמוליק יסכים לחשש הכי קטן של הרס המטע היקר שהוא עמל בו והשקיע בו את כל חייו? האם שמוליק הוא אדם רע?

ובכן, כולנו מסכימים שהמצב בחוץ הוא לא קל ויושבים מומחים לפרסומות ולתקשורת המונים ועורכים מחקרים כיצד להשפיע עלינו, כיצד לגרום שהילדים שלנו יהיו "צרכנים" יותר כבדים, שלא לדבר על חיידקי האלימות שחודרים אלינו ישירות מהטלוויזיה, הילד החילוני יכול להיות נשמה טובה, בובה של ילד אבל דאגו כבר "אנשים טובים" ללמד אותו על אלימות ועל שאר החיידקים המסתובבים בעולם הזה.

לעומת זאת ההורים ומנהלי בתי הספר החרדים מנסים מאוד לגדל את ילדיהם ב"חממה" על מנת שלא ידבקו ילדיהם מחיידקים הרעים שיש ברחוב ובתקשורת, ההורים החרדים מוכנים לשלם יותר כסף ולהסיע את הילד יותר זמן ולפעמים גם עם תנאים גשמיים פחות טובים, העיקר שהילד שלהם ,  הגידול היקר שלהם יזכה להינצל מהחיידקים המזיקים שיש ברחוב.

שמוליק החקלאי לא רוצה להפסיד נזק חלקאי של עונה אחת, אבל מנקודת המבט היהודית ההורים לא רוצים להפסיד את הילד לנצח, כל ילד שיצא לתרבות רעה בגלל חיידקי הרחוב הוא צער עצום להורים והפסד נצחי לילד ולכל עם ישראל.

ולכן חוששים המנהל וההורים מכך שהילדים של בעלי תשובה עדיין נדבק בהם חיידקי הרחוב, זה לא אומר שהילד שלהם הוא רע או גרוע, זה אומר שפשוט כיום מי שחשוף לתרבות המערבית שיש ברחוב ובתקשורת הוא חושף את עצמו למערכת דורסנית של שטיפת מוח לצרכנות ולערכים שאותם מעוניינים לקדם מנהלי החברות הגדולות.

את מנהלי החברות מעניין יותר הגידול במאזן השנתי גם אם זה יבוא על חשבון הגידול באוברדרפט שלנו, מעניין אותם שהפרסומת שלהם תחדור טוב יותר למוח שלנו יותר מאשר הנזק החינוכי בכך שהפרסומת היא פרוצה.

גם את יצרני התקשורת כמו עיתונים וטלוויזיה מעניין יותר שנידבק למסך לעוד מערבון וסרט אלימות קשה כדי לדחוף את הפרסומת הבאה... גם אם זה יהיה במחיר של דחיפה שלנו ושל ילדינו להיות יותר אלימים ופחות סבלניים...

המציאות היא שמי שחשוף לתרבות המערבית הוא מושפע, אחרת לא היו משלמים על כל פרסומת הון תועפות, חצי דקת שידור בזמני שיא עולה עשרות אלפי דולרים, מה שאומר שחצי דקה זו מצליחה לגרוף לטובת המפרסם את הכסף חזרה על ידי הפרסומת, ומי משלם על הפרסומת? הצופה כמובן, כי למדו על איזה נקודות רגישות ללחוץ לו כדי שיוציא את הארנק בזמן הנכון ולחברה הנכונה...

 

ולכן החשש של מנהלי בתי הספר וההורים מהשפעות הרחוב שמביא איתו מי שהיה חשוף אליהן עד עכשיו.

לסיכום שתי הסיבות שישנם הם כך: לטובת הילד, כדי שהפער בין מערכת הערכים שהוא היה בה לבין המערכת שהוא נכנס אליה שלא תשבור אותו, ולכן מעדיפים מנהלי בתי הספר החרדים לפעמים למען טובת הילד לא לקבלו כדי שלא תגרם שבירה ונזק לילד.

סיבה שנייה היא החשש של מנהלי והורי בית הספר מהשפעה של הילדים שהושפעו מהתרבות המערבית.

 

אבל ודאי שישנם לצערינו גם מקרים שהשיקול של המנהל לא היה טהור והימנעותו מלקבל את הילד לא הייתה משיקולי תועלת אמיתיים ונכונים ובודאי שאין להצדיק זאת וזה חמור מאוד וכואב מאוד.

וישנם פעמים שהשיקול הוא עדין מאוד, בין טובת הילדים הלומדים בבית הספר לבין טובת הילד שרוצה להתקבל ולכן כל מקרה לגופו, כי מדובר כאן בחיי נפשות וחיי נצח של הילדים של כולם.

 

למרות זאת, אנחנו צריכים לדעת שמקרים כאלה לא צריכים להרחיק אותנו מדרך התורה, זה לא בעיה בתורה או באמיתות התורה אלא בעיה באופי וישרות של המנהל עצמו, האם בגלל שמשהו לא מושלם אז אנחנו צריכים לחסום לעצמינו את הדרך מלהשלים את עצמינו?

האם בגלל טעויות ומעשים של אחרים אנחנו צריכים להזיק לעצמינו על ידי חוסר התקרבות לאלוקים? האם בגלל שמשהו דרך לנו על הרגל אז נדרוך אנחנו לעצמינו על הרגל השנייה? ככה זה בחיים יש קשיים ויהיו קשיים, העולם הוא עולם הניסיונות וכל אחד נמדד עד כמה הרצון שלו להתקרב לאמת ולאלוקים הוא אמיתי ועד כמה הוא חזק.\

לצפייה ברשימה השאלות המלאה בנושאי רוחניות קבלה ומיסטיקה כנסו לכאן שאלות תשובות ביהדות וקבלה


אודות מחבר המאמר:

כמו כן יש לאתר פורום דת גדול שעוזר לכל שואל בנושא יהדות וקבלה.

כמו כן הוא מנהל חנות  ספרי קודש - המציעה דיסקים וחוברות במגוון נושאים ביהדות וקבלה.

מי שרוצה מילון עברי עברי למציאת מילים נרדפות יוכל להכנס ולהוריד תוכנה למילון עברי 



דירוג המאמר: לא דורג עדיין

תגובות למאמר מדוע החרדים  גרים בשכונות נפרדות? תגובות למאמר מדוע החרדים גרים בשכונות נפרדות?

עד כה לא נרשמו כל תגובות למאמר מדוע החרדים גרים בשכונות נפרדות?. רוצה להיות הראשון?

הוספת תגובה חדשה


שם מלא:


כתובת דוא"ל:


תוכן התגובה

הקלידו את הקוד שבתמונה

Visual CAPTCHA


מאמרים נוספים בנושא רוחניות והעצמה אישית

האם האדם הסופי יכול לתפוס את האין סוף?
קלפי נפלאות - קלפים טיפוליים של האמנות אורית מרטין
לשון הרע
נשמתך היא חלק ממך
המוח והלב
השינוי הקוסמי חזרתה של האנרגיה הנקבית לכדור הארץ
מה זו העיפות והכבדות הזו שאני מרגישה
זמן של חסד ופתיחת שערי גן עדן
למה אני מרגיש/ה מאותגר/ת בתקופה האחרונה?
ההחמצה הגדולה שלנו בחיים
המסע האישי שלי
האינטואיציה - הערך השלם
עולם מאוחד ולא אחיד
ביטחון עצמי ומודעות עצמית
חוש השמיעה שבלב - פרשת עקב

הנך נמצא כאן: מדוע החרדים גרים בשכונות נפרדות?.

פרסם את מאמריך באתר! פרסם את מאמריך באתר!
תהנה מחשיפה מקצועית בחינם ואפשר לאלפי גולשים פוטנציאליים להיחשף לדעותיך.
פרסם מאמר.
דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.