אתר מאמרים
מעגל הכותבים
אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מאמרים » קולנוע » המטרה הקומית שתגרום לצופה להשתין במכנסיים

המטרה הקומית שתגרום לצופה להשתין במכנסיים

מחבר המאמר: ranshviro
פורסם בקטגוריה: קולנוע
המאמר נקרא 481 פעמים
תאריך פרסום: 21.05.13
גרסת הדפסה | 0 תגובות
שיתוף מאמר זה שיתוף מאמר זה


המטרה הקומית שתגרום לצופה להשתין במכנסיים

 

 המטרה של הגיבור בתסריט היא החוט עליו יושבים כל שאר האלמנטים. זו עיר הברקת של דורותי, המצפן שמכניס את העלילה ואת הצופה לקונטקסט. בלעדיה הצופה מאבד מיקוד והאמת שגם הדמויות די תלויות באוויר. מטרה אינה בחירה אקראית של כותב ומגיעה בהזמנה אישית עבור דמות מאוד ספציפית. המטרה הנה בבואה של הדמות או יותר נכון בבואה של פגם מחשבתי או התנהגותי הטבוע בדמות עקב סיבות שונות.

 דמות בכל תסריט ובפרט בקומדיות מתחילה עם חולשה מסוימת או צורך לא מודע, לעיתים שניהם ולרוב הצורך הוא פועל יוצא של אותה החולשה הטבועה בו. אותו צורך לא מודע הופך את הדמות לטעונת שיפור ומתבטא בבחירות שגויות שלה שפוגעות לא רק בעצמה אלא בדרך כלל גם בסביבה. המטרה אותה הכותב תופר לדמות זו למעשה המטרה הלא נכונה שמשקפת את אותו דפוס התנהגות לקוי שפיתחה לעצמה עם השנים. ריק מקזבלנקה "לא יסכן עצמו בשביל אף אחד!" המשפט למעשה מסגיר – "עזבו אותי בשקט ותשאירו אותי לבד". בסרטים טובים, הדמות לעולם אינה אומרת מה הבעיה אלא מכסה זאת במשפטים שמעמעמים את הסאבטקסט. העובדה שלא יסכן עצמו בשביל אף אחד יכולה לבוא משלל סיבות שלא ניתן לזהות בצפייה ראשונה.

 אצל ריק הסיבה היא חברתו מהעבר אילזה שנטשה אותו, כך הוא סבור, אי שם בפריז בזמן המלחמה. השנים עברו וריק זרוק לו אי שם בקזבלנקה, בודד רגשית ומוקף אנשים ונשים מהם לא ממש איכפת לו. ריק סגר עצמו ואטם עצמו אל העולם והוציא את האהבה מחייו.

 בהמשך הסרט אותה אילזה מהעבר חוזרת עם בעלה הנוכחי וריק נאלץ להתמודד עם שוב עם האהבה ממנה ברח כל השנים. יצא ואילזה ובעלה זקוקים לאשרות יציאה מקזבלנקה שנמצאות בידי ריק. סוג של כרטיס יציאה מהכלא. מטרתו של ריק בתסריט הנה להיות לבד ואילזה מכריחה אותו להתעמת עם פחדיו. ועכשיו לענייננו – המטרה בתסריט –

 ריק מסרב לתת לאילזה את האישורים. הסיבה שריק מסרב לתת לה את האישורים היא משום שאינו רוצה שתעזוב. ריק אינו מודע לכך שזו הסיבה וממציא לעצמו, לה ולעולם אינספור סיבות. הצורך הלא מודע של ריק – אהבה. דפוס ההתנהגות הלקוי – עזבו אותי בשקט. מטרה בתסריט – למנוע מאילזה את האישורים. הסרט נגמר לאחר שריק זוכה מחדש באהבה, עובר תיקון ונותן לזוג הנרדף את האישורים לצאת מהעיר.

 ככלל המטרה בתסריט, מאחר וברוב המקרים משקפת דפוס התנהגות לקוי חייבת מן הסתם להתפוצץ לגיבור בפנים. כאשר המציאות טופחת על פניו של הגיבור הוא נופל לקרשים בתחושה שהכול אבוד. למעשה זהו השלב שהגיבור מבין שקצו כל הדרכים. השלב הזה לרוב קורא בסוף מערכה שנייה. מערכה ראשונה יוצאים למסע שגוי ובסוף מערכה שנייה המסע מתפוצץ לגיבור בפנים.

 לאחר שהגיבור מתבוסס בעצמו בתחילת מערכה שלישית, לפתע מידע כלשהו חדש ומרענן יגיע אליו ויביא לו את ההכרה שמשהו בו טעון שיפור. הגיבור לראשונה יבין שנוהג לא בסדר ופילוסופית יזנח את מטרתו. המערכה השלישית היא המערכה של הצמיחה העצמית בה הגיבור שעתה חזק יותר מהבחינה האישית ירדוף אחר שארית מהמסע השגוי שעדיין לא נפתרה. בדרך כלל יהיה זה האנטגוניסט שעשה לו צרות לאורך כל הדרך ולמעשה הביס אותו בסוף המערכה השנייה. הגיבור עתה הוא סוג של פופאי שאכל תרד והולך לפרק את פלוטו. הסיבה שזהו המבנה הדרמתי היא משום שתהליך זה משקף העצמה אמיתית בה הגיבור מתחיל חלש, מקבל מידע מהחברה אשר מחזק אותו. משיג את המטרה השגויה ומוותר עליה מרצון. זהו הניצחון האמיתי ללא רבב של חולשה או תבוסתנות. לעתים אגב כאשר מדובר בטרגדיה, הגיבור ממשיך בדרכו השגויה משום שהתחפר עמוק מדי והולך לאבדון. לעתים הגיבור כלל לא מגיע להכרה והסרט למעשה מסתיים בסוף מערכה שנייה וזו צורה נוספת של טרגדיה.

 עתה למטרה בקומדיה – בקומדיה המכניזם זהה. קומדיה זו בסופו של דבר עוד צורה לספר סיפור ולכן כפופה למבנה. לקהל ישנה נטייה לסלוח לטעויות מבניות בקומדיה משום שפתוח יותר אך צריך לדעת כיצד עושים זאת וכאשר מביטים בזכוכית למגדלת לרוב ניתן לראות שהיא לא באמת שוברת את המבנה אלא משחקת עמו. בכל מקרה פאנצ'ים ובדיחות אינם מכסים על מבנה לקוי. מצחיקים ככל שיהיו.

 בקומדיה הצורך של הגיבור הוא צורך אמיתי, הוא יכול להיות מגוחך אך אין הדבר מחייב, אלו הן בחירות של יוצר. דפוס ההתנהגות הלקוי בקומדיה הנו דפוס מגוחך בהכרח משום שבקומדיה לגיבור ישנה נטייה לנסות ולפתור את בעיותיו בדרכים הלא נכונות. כלומר הקצנה של המבנה הדרמתי ולקיחתו צעד נוסף. ככל שהגיבור מתחפר בבעייתו, ניסיונותיו להיחלץ הופכים פתטיים יותר ויותר, גורמים לנו הקהל להרגיש עליונות וכהבטחת כותרת המאמר – המטרה גורמת לצופה להשתין במכנסיים.

 מטרה הנשענת על צורך של הדמות הנקרא גם פער רומי מאפשרת לכותב להתעלל שוב ושוב בדמות ולתקוף כל פעם את עקב האכילס. העובדה שהדמות אינה מזהה את הבור ששוב ושוב נופלת לתוכו מאירה אותה באור מגוחך וגורמת לה להקצין יותר ויותר. בכך הכותב מותח את הקומדיה עד לקצה ומספק לנו הקהל צחוק אמיתי.

 במידה והמטרה שגויה, כלומר אינה נובעת מצורך ומדפוס פעולה לקוי, הגיבור אינו מתחפר בבוץ. ההומור אינו אותנטי ונשען על חוש ההומור של הכותב שהולך ללקט אותו מבחוץ באמצעות בדיחות מודבקות שניתן היה לצריף לכל תסריט. הקהל לא אוהב בדיחות ממוחזרות ומרגיש שניסינו לחפף. לכותב אין יכולת אמיתית להתעלל בדמות ולמתוח את העלילה עד לקצה משום שלמעשה מטרה שגויה אומרת שאין עלילה. מטרה אמיתית ואותנטית מספקת עלילה שמוציאה הומור משובח לאורך כל התסריט ומפרה את תהליך היצירה.

 כנסו עכשיו לאתר שלי שבלינק למטה ולמדו את המידע היישר מהמנטורים הגדולים של התחום.

 

 

 

 

 



אודות מחבר המאמר:

שמי רן שבירו, תסריטאי במקצועי ולאחרונה תסריט שכתבתי עבר את המיונים של קרן הקולנוי הישראלי. התסריט נמצא כעת בשבל הפקהאצל המפיקה ענת אסולין שהפיקה בין השאר את סדרת הטלוויזיה שבתות וחגים, שביתה ואת סרט הקולנוע וואלס עם באשיר בבימויו של ארי פולמן. הסרט היה מועמד לאוסקר. למאמרים נוספים של אתם מוזמנים להיכנס לאתר שלי  - http://bit.ly/11Uf6vn



דירוג המאמר: לא דורג עדיין

תגובות למאמר המטרה הקומית שתגרום לצופה להשתין במכנסיים תגובות למאמר המטרה הקומית שתגרום לצופה להשתין במכנסיים

עד כה לא נרשמו כל תגובות למאמר המטרה הקומית שתגרום לצופה להשתין במכנסיים. רוצה להיות הראשון?

הוספת תגובה חדשה


שם מלא:


כתובת דוא"ל:


תוכן התגובה

הקלידו את הקוד שבתמונה

Visual CAPTCHA


מאמרים נוספים בנושא קולנוע

קולנוע ותסריטאות - שלושת האלמנטים הבסיסיים בקומדיה
קולנוע ותסריטאות - פארסה.
קולנוע ותסריטאות - סאטירה.
קולנוע ותסריטאות - קומדיית צמד
קולנוע ותסריטאות - קומדיית התייר המזדמן
קולנוע ותסריטאות - קומדיית אקשן.
קולנוע ותסריטאות - קומדיה שחורה
קולנוע ותסריטאות - קומדיה רומנטית
איך תצרו את הדמות שתצחיק לאורך סדרה שלמה?
ההבדל בין תסריטאי מוביל לתסריטאי בינוני
מה הפאשלה מספר 1 של כותבים קומיים?
המטרה הקומית שתגרום לצופה להשתין במכנסיים
תסריטאי – הכסף נמצא בקומדיות!
שחקן - ככה תמצא עבודה בקולנוע!
האם כדאי להיות קולנוען בישראל?

הנך נמצא כאן: המטרה הקומית שתגרום לצופה להשתין במכנסיים.

פרסם את מאמריך באתר! פרסם את מאמריך באתר!
תהנה מחשיפה מקצועית בחינם ואפשר לאלפי גולשים פוטנציאליים להיחשף לדעותיך.
פרסם מאמר.