אתר מאמרים
מעגל הכותבים
אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מאמרים » קולנוע » קולנוע ותסריטאות - קומדיית צמד

קולנוע ותסריטאות - קומדיית צמד

מחבר המאמר: ranshviro
פורסם בקטגוריה: קולנוע
המאמר נקרא 332 פעמים
תאריך פרסום: 16.06.13
גרסת הדפסה | 0 תגובות
שיתוף מאמר זה שיתוף מאמר זה


איך לכתוב קומדיית צמד?

 

קומדיית צמד היא למעשה תת ז'אנר של קומדיית האקשן. קומדיית אקשן בעצמו הוא תת ז'אנר של הקומדיה ואחד הז'אנרים הפופולאריים ביותר. לפני שאפרט על תת ז'אנר זה תחילה כמה מילים על מהו בכלל המושג הזה הקרוי ז'אנר.

 

כל יוצר שרוצה להתחיל לכתוב סרט או סיפור עלילתי כלשהו בדרך כלל חווה הרגשה פנימית הבוערת בו. אותה תחושה פנימית היא הנותנת לסיפור את אותה התחושה של הכותב. במונחים עלילתיים הדבר יוביל את הקורא בדרך לא מודעת לכתוב בז'אנר מסוים. ז'אנר צורת עלילה מסוימת, מאין תבנית אשר מגלמת בתוכה את אותה תחושה הנמצאת בבטנו של הכותב ואשר מסופו של דבר מגיעה אל הדף.

 

קחו לדוגמא את ז'אנר הנקרא סיפור אהבה. בסיפור אהבה אחד מחוקי הז'אנר הוא שזוג נפגש ולאחר מכן נפרד. שוב נפגש ושוב נפרד. לעתים הסרט מסתיים בפרידה ולעתים באיחוד. קירוב השניים גורם לנו לייצר סימפטיה ולחוות אתם רגשות נעימים שלוחצים לנו על נקודות מסוימות בנפש ומעלות בנו זיכרונות רגשיים או משקעים כאלו או אחרים. בעודנו מתרפקים על אותה התחושה המפעמת בנו לפתע משהו מפריד בין הזוג ואנו חווים אבדן. ככל שהעלילה תתקדם אנו נתאהב יותר בדמויות ונסבול יותר כשייפרדו. אותה ההפרדה והאיחוד אלו למעשה אלמנטים שגורמים לנו להרגיש אהבה.

 

לכל ז'אנר חוקים משלו  והדמויות פועלות בו תחת אותם החוקים, דבר שמבטיח לנו את אותו רגש מיוחל. כותב שלוקח על עצמו את המשימה של לכתוב קומדיה של צמד צריך לקחת בחשבון שמדובר למעשה בקומדיית אקשן שהוסיפו לה אלמנטים נוספים של סיפור אהבה. נצמד אינו חייב להיות זוג אוהבים ולמעשה הרבה פעמים אותו הצמד יופיע כצמד שוטרים כמו בגברים בשחור או אם נלך אחורה יותר אז נמצא עצמנו בנשק קטלני. אותו הצמד יכול גם להיות זוג פושעים. לעתים קומדיית צמד תכלול שלישייה. במקרה כזה יתפתחו מחלוקות בין אחת הדמויות לצמד האחר. במקרים מסוימים קומדיית הצמד תגיע בכלל מנקודת מבטה של דמות נוספת שבאה איתם במגע.

 

טרם בוחרים בז'אנר הספציפי הזה, צריך להבין שכלית מה מטרתו של אותו הז'אנר ולמה בכלל הוא קיים? אחד מחוקי העלילה הבסיסיים ביותר שעליו לא ארחיב כאן במאמר הוא בנייתו של צורך לגיבור. צורך הוא אלמנט פנימי שחסר בגיבור ושאותו יצטרך למלא במהלך העלילה. לשם כך היא נועדה מלכתחילה. קומדיית הצמד מכילה שני גיבורים אשר כל אחד כשלעצמו מתקשה להודות בעובדה שזקוק לשני או שלא יודע לנהל מערכות יחסים והדבר מתבטא גם עם שותפו. האלמנט הצוותי יזמן לשניים עלילה בה ילמדו לעבוד יחדיו ויסיימו את הסרט כצוות מנצח וילמדו להעריך איש את רעהו ויאמדו על איכויותיו. ההומור והאקשן הן למעשה שני רגשות תומכים המהווים חלק מדרכו של הכותב לטעון את טענותיו ולספק את נקודת מבטו לגבי מהי הדרך הנכונה לטענתו שעל פיה מאמין שאנשים צריכים לנהוג אחד כלפי השני.  

 

 לפני שאמשיך במאמר אציין שאת כל המידע הרשום בו לקחתי מ-ג'ון טרובי אחד ממרצי התסריטאות המשפיעים בהוליווד והמובילים בעולם. טרובי המציא פורמולה מנצחת לכתיבת תסריט שלא פגשתי באף מקום. בנוסף אף מעביר קורסים על כל ז'אנר וז'אנר שקיים. ג'ון טרובי הוא שם שחובה לכל תסריטאי לדעת. לפחות למי שרוצה לגרום למפיק להתעניין בתסריט ולגייס מיליוני שקלים להפקתו והפצתו הארץ ובח"ול.   

 

אל טרובי התוודעתי לראשונה מצפייה בסמינר של דוב סימנס. סימנס הוא האיש שהיווה השראה לקוונטין טרנטינו ואשר הביא לאלפי יוצרים את השיטה שבנתה להם את הקריירה מאפס. דוב סימנס הוא הגורו הגדול ביותר של יוצרי הסרטים בהוליווד. סימנס מעביר לנו למעשה את השיטה שייסד היצ'קוק בסרטו "חבל" ומלמד אותנו ליישמה באפס עלות.

 

שיטתו של סימנס גורסת שיוצר בתחילת דרכו חייב ליצור סרט עצמאי בעלות של כמה אלפים בודדים כדי להתחיל את הקריירה. היצ'קוק התחיל כך עם חבל, טרנטינו התחיל כך עם כלבי אשמורת, ג'ים ג'רמוש עשה זאת עם קפה וסיגריות ואקירה קרסאווה עם רשומון. רוברט רודריגז הגיע להכרה עם אל מריאצ'י ובמאים נוספים כמו ספייק לי ואחרים התחילו כך גם הם והיום נמצאים בראש הפנתאון של עולם הקולנוע. סרטים נוספים שהתחילו קריירות באופן דומה הם מועדון ארוחת הבוקר, רשומון, פרויקט המכשפה מבלייר ועוד.

ובכן, הסרט ייפתח בשתי סצנות, אחת לכל גיבור. באותן שתי סצנות בהן מתואר כל גיבור כשהוא פועל לחוד נזכה לראות כל אחד מהשניים כיצד הוא פועל בעת משבר ובכך נוכל לאמוד לא רק את איכויותיו של כל אחד מהם אלא גם את השוני. הסיבה שהדבר חשוב היא משום שאותו הצמד ברוב הסרט לא יוכל לראות את אותם הדברים ולכן חשוב שאנחנו הקהל כן נזהה זאת ונוכל להביט עליהם בצורה מושכלת ולהבין בדיוק מהי הבעיה של אותם האנשים.

את אותו השוני נוכל ליצור ככותבים על ידי כך שנעמת אותם עם סיטואציות זהות או שמזכירות האחת את השנייה במידה כזו או אחרת. זה הרגע בו נראה שתי תגובות שונות שיסגירו גישות שונות ודעות שונות ובעיקר יביאו לדפוס פעולות שונה – בדרך כלל הן תהיינה ההפך הגמור האחת של השנייה. בכל תגובה נזהה חזקות וחולשות ואף נבין מדוע הדמויות אף משלימות האחת את השנייה שלא בידיעתן.

בסצנות הבאות אנו נראה את הקונפליקט שבינן ואת ההתנגשות וחוסר ההתאמה. בהמשך נבין שהצורך האמיתי של השניים הוא אחד בשני על ידי כך שנפריד בין הצמד. בדרך כלל בשלב הזה האחד ייכנס לשבי והשני ייצא לחלץ אותו. בזמן שהם מופרדים לא יצליחו לתפקד כיאות וילמדו את הערך האחד של השני. כאשר דמות תצא לחלץ את חברתה מהשבי, גם היא תיפול בשבי משום שאינה מטיבה לתפקד ללא החלק החסר בה. עתה כאשר השניים תקועים יחדיו הם חייבים לשתף פעולה כדי להיחלץ יחדיו. באותו החילוץ איכויותיו של כל צד תבואנה לידי ביטוי והשילוב יתברר כשילוב מנצח.

מאחר וקומדיית הצמד הנה תת ז'אנר של קומדיית האקשן היא שואבת ממנה ערכים נוספים, האחד מהם הוא ששני הגיבורים בתחילת הסרט רוצים כל אחד במטרה אחרת ונאלצים לשתף פעולה יחדיו. בנוסף לכך אחד מהצמד ולפעמים שניהם יזלזלו בבעיה שעליהם לפתור וימעיטו בכוחו של האנטגוניסט. זה יהיה השלב בו התוכנית מתפוצצת להם בפנים וכאמור הם נשבים כל אחד בתורו. לאחר שהבינו כי לחוד הובסו על ידי האנטגוניסט שבו זלזלו עד עתה הצמד מבין שביחד זה הסיכוי היחידי לנצח.

לאחר שיאבקו יחדיו בכוחות האופל יעשו זאת בתיאום מושלם, בכוריאוגרפיה שובת עיניים ובאפקטים ופיצוצים של מיליון דולר. זו למעשה הסיבה הבידורית שהקהל רוצה ומחכה לראות וכל השאר הן ההכנות השכליות והרגשיות. כותב הסרט למעשה יוצר מטען שהלך ורק גדל במשך סרט שלם ועכשיו סופסוף הכול הולך להתפוצץ והקהל יראה את האקשן והפיצוצים שבגינן רכש כרטיס. אם האקשן יאכזב הסרט ייפול בקופות.

לאחר שהצמד נביס את כוחות האופל מילא את הצורך שהיה טמון בו הם ממשיכים לעקוץ האחד את השני ולהקניט כמו בהתחלה. ההבדל הוא שהפעם אין הדבר נובע מבורות או מצורך אלא מסמן שהכול בסדר וחוזרים לשגרה. 

 

 



אודות מחבר המאמר:

עליי – שמי רן שבירו בוגר בית הספר לתסריטאות של עידית שחורי. סרט פיצ'ר לקולנוע שכתבתי עבר את המיונים של קרן הקולנוע הישראלי ובימים אלה נמצא בתהליך הפקה אצל המפיקה ענת אסולין שבאמתחתה סרט האנימציה וואלס עם באשיר שבויים על ידי הארי פולמן והיה מועמד לאוסקר. למאמרים נוספים שלי -   

 

 

בהצלחה לכולנו J



דירוג המאמר: לא דורג עדיין

תגובות למאמר קולנוע ותסריטאות - קומדיית צמד תגובות למאמר קולנוע ותסריטאות - קומדיית צמד

עד כה לא נרשמו כל תגובות למאמר קולנוע ותסריטאות - קומדיית צמד. רוצה להיות הראשון?

הוספת תגובה חדשה


שם מלא:


כתובת דוא"ל:


תוכן התגובה

הקלידו את הקוד שבתמונה

Visual CAPTCHA


מאמרים נוספים בנושא קולנוע

קולנוע ותסריטאות - שלושת האלמנטים הבסיסיים בקומדיה
קולנוע ותסריטאות - פארסה.
קולנוע ותסריטאות - סאטירה.
קולנוע ותסריטאות - קומדיית צמד
קולנוע ותסריטאות - קומדיית התייר המזדמן
קולנוע ותסריטאות - קומדיית אקשן.
קולנוע ותסריטאות - קומדיה שחורה
קולנוע ותסריטאות - קומדיה רומנטית
איך תצרו את הדמות שתצחיק לאורך סדרה שלמה?
ההבדל בין תסריטאי מוביל לתסריטאי בינוני
מה הפאשלה מספר 1 של כותבים קומיים?
המטרה הקומית שתגרום לצופה להשתין במכנסיים
תסריטאי – הכסף נמצא בקומדיות!
שחקן - ככה תמצא עבודה בקולנוע!
האם כדאי להיות קולנוען בישראל?

הנך נמצא כאן: קולנוע ותסריטאות - קומדיית צמד.

פרסם את מאמריך באתר! פרסם את מאמריך באתר!
תהנה מחשיפה מקצועית בחינם ואפשר לאלפי גולשים פוטנציאליים להיחשף לדעותיך.
פרסם מאמר.