אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!
מאמרים » קולנוע » קולנוע ותסריטאות - קומדיה רומנטית

קולנוע ותסריטאות - קומדיה רומנטית

מחבר המאמר:
פורסם בקטגוריה: קולנוע
המאמר נקרא 1051 פעמים
תאריך פרסום:
גרסת הדפסה | 0 תגובות
פורסם באתר Circle: אתר מאמרים קהילתי



קומדיה רומנטית.

רקע כללי על כתיבה – כתיבת תסריט הוא עסק מורכב ויקר ולפעמים לוקח מספר שנים עד שמשהו מתחיל לזוז והתסריט יוצא להפקה. בשלב ההפקה יושקעו מיליונים ביצירה והיא תיבדק שוב ושוב ושוב על ידי קוראי תסריט מיומנים, מפיק ובמאי. לכל אחד יהיו ההערות שלו על התסריט.

 

מרבית האנשים שנכנסים לתחום יוצאים מנקודת הנחה שזו עסק צדדי ומאחר והם יצירתיים ובעלי כישרון כתיבה אזי בחופשת הפסח ייקחו פסק זמן של שבועיים בכינרת ויכתבו את הלהיט הבא שיימכר להוליווד ויכניס להם מיליון דולר עד סוף השנה. זה מעולם לא קרא ומעולם גם לא יקרה.

 

כתיבת תסריט ממוצעת לוקחת בין חצי שנה לשנה וזאת אצל כותבים מקצועיים שהשקיעו שנים בלימודים. זהו הזמן הממוצע אך כותב שמכוון גבוה ומעוניין בהפצה עולמית וזכייה בפסטיבלים ובטקסים למיניהם יימצא את עצמו לעתים כותב במשך כמה שנים.

 

כתיבת דורשת הפעלת שני כישורים שסותרים האחד את השני והם היכולת להפעיל רגש ובאותה מידה להפעיל את השכל הישר. הבעיה היא שיכולת אחת מדכאת את השנייה ועל הכותב להצליח להתמודד עם העניין ולהפעיל את שניהם. לעתים בו זמנית.

 

כדי לכתוב קומדיה רומנטית צריך להבין שלפני כן חייב הכותב לשלוט בחוקי התסריט הבסיסיים שעד כמה שבסיסיים הם מדובר בלימוד המתפרס על פני חיים שלמים. זה לעולם לא נגמר. לאחר שרכשנו את הידע אנו בשלים להתחיל במלאכת כתיבת הקומדיה הרומנטית. קומדיה רומנטית זהו שילוב בין שני ז'אנרים, האחד קומדיה והשני סיפור אהבה.

 

האמירה ביצירה עלילתית המגיעה אלינו בדמותה של קומדיה רומנטית היא שאהבה ואנוכיות לא הולכות ביחד. הקומדיה היא למעשה קישוט בידורי שנועד ללטש את האמירה ולמנוע התנגדויות של הצופה לנוכח הטפת המוסר. משול הדבר לדבר ביקורת או הצעת ייעול שתציעו לחבר טוב, הקו בין ביקורת בונה להתנשאות הוא קטן וחוסר דיוק, גם הקל שבקלים יביא אותו לתהות בליבו מי אנחנו שניתן לו ביקורת?!

 

האמת היא שאם נהיה כנים לרגע עם עצמנו, אין לנו באמת מנדט לכך – לא בחיים. לא בקולנוע. ולא בטלוויזיה. הסיבה היחידה שאנו עושים זאת היא רגשית בידורית. לצופה נעים לשמוע ביקורת מאיתנו, במידה ואנו עושים זאת לפי החוקים, כשם שנעים לו לצחוק מהבדיחות וליהנות מהאקשן.

 

עם כך נעבור לקומדיה הרומנטית. ז'אנר זה מכיל שני גיבורים למרות שבדרך כלל האחד יהיה יותר דומיננטי מהשני והסיפור יסופר מנקודת מבטו. הקומדיה הרומנטית מכוח היותה קומדיה נעה בין הומור קומי לרגעי דרמה נוגעים ללב שבינו לבינה.

 

 שני הגיבורים מתחילים את הסרט כשהם אינם יודעים לאהוב משום שאנוכיים. אנו הקהל נזהה זאת מיד בצורה לא מודעת מאחר שנסיק זאת מפעולותיהם. אלמנט נוסף שחוזר הוא שהגיבור והגיבורה נמשכים אחד לשני מהרגע הראשון שנפגשו אך מהרגע השני הם כבר מתאבים אחד את השני ופותחים במלחמה. זו למעשה האהבה שמקדימתה היא השנאה, או ליתר דיוק האהבה הבוסרית שעדיין לא הבשילה.

 

  לפני שאמשיך במאמר אציין שאת כל המידע הרשום בו לקחתי מ-ג'ון טרובי אחד ממרצי התסריטאות המשפיעים בהוליווד והמובילים בעולם. טרובי המציא פורמולה מנצחת לכתיבת תסריט שלא פגשתי באף מקום. בנוסף אף מעביר קורסים על כל ז'אנר וז'אנר שקיים. ג'ון טרובי הוא שם שחובה לכל תסריטאי לדעת. לפחות למי שרוצה לגרום למפיק להתעניין בתסריט ולגייס מיליוני שקלים להפקתו והפצתו הארץ ובח"ול.  

 

אל טרובי התוודעתי לראשונה מצפייה בסמינר של דוב סימנס. סימנס הוא האיש שהיווה השראה לקוונטין טרנטינו ואשר הביא לאלפי יוצרים את השיטה שבנתה להם את הקריירה מאפס. דוב סימנס הוא הגורו הגדול ביותר של יוצרי הסרטים בהוליווד. סימנס מעביר לנו למעשה את השיטה שייסד היצ'קוק בסרטו "חבל" ומלמד אותנו ליישמה באפס עלות.

 

שיטתו של סימנס גורסת שיוצר בתחילת דרכו חייב ליצור סרט עצמאי בעלות של כמה אלפים בודדים כדי להתחיל את הקריירה. היצ'קוק התחיל כך עם חבל, טרנטינו התחיל כך עם כלבי אשמורת, ג'ים ג'רמוש עשה זאת עם קפה וסיגריות ואקירה קרסאווה עם רשומון. רוברט רודריגז הגיע להכרה עם אל מריאצ'י ובמאים נוספים כמו ספייק לי ואחרים התחילו כך גם הם והיום נמצאים בראש הפנתאון של עולם הקולנוע. סרטים נוספים שהתחילו קריירות באופן דומה הם מועדון ארוחת הבוקר, רשומון, פרויקט המכשפה מבלייר ועוד.

 

בשלב הזה הגיבור מתחיל את מסע הרדיפה שלו אחר האהובה או אם זהו סרט מהמאה העשרים ואחת – האהוב. כחלק מהעניין הכותב חייב ליצור התנגדות לגיבור אחרת הסרט ייגמר עוד לפני שהתחיל כאשר ישיג את אהובתו. התנגדות זו תבוא בדמות אנטגוניסט. בדרך כלל יהיה זה ארוס, האקס, הגרוש וכו' שעדיין מעוניין בקשר.

 

אותו אדם בדרך כלל יהיה דמות סמכותית ורכושנית, בעלת כוח ושררה המגיעה מהמעמד העליון. תיזכרו בנסיך המפרדיק מהנסיכה הקסומה או בארוסה של רוז מטיטאניק שלימים הפסידה את אהובה לבר רפאלי.

 

לאחר מכן הכותב מחייב את הגיבור והגיבורה להיות יחד, למשל בטיטאניק הרגע בו דה קפריו פוגש את אהובתו העתידית רגע לפני שקופצת אל מותה. שניהם כבר תוקעים יחד באותה הספינה ושניהם עתה תקועים יחדיו גם על הסיפון, עתה הם חייבים לפעול יחדיו.

 

בדרך כלל בשלב הזה יהיה קצר בתקשורת או אי הבנה הגורמת לאהוב להאשים את הגיבור אשמת שווא שמקורה בטעות בתקשורת או במידע מטעה שלעתים מגיע מהאנטגוניסט אך אין הדבר מחייב. באמריקן פאי הייתה זו התקרית שמגרש בה סטיפלר חיכה את מיסטר סנסיטיב ואהובתו שוכבים וזו ראתה זאת מרחוק וחשבה שבן זוגה משתף פעולה עם הבדיחה המבזה.

 

תקרית זו גורמת לאהובה בדרך כלל לחשוב שהגיבור עוד יותר גרוע ממה שעד עכשיו חשבה ורק מחזקת בו את האמונה שמלכתחילה צדקה בכך שדחתה אותו. עתה על הגיבור להמציא מזימה שתגרם לאהובתו להתעניין בו שוב. בדרך כלל יהיה מעורב בעניין שקר כלשהו או התחזות מתעתעת. אותה ההתחזות רק תעמיק את הגיבור בתסבוכת ועתה יהיה תקוע עם הדייסה שבישל ויאלץ להמשיך ולשקר. הבדל הוא שבתחילה בחר לשקר, בדרך כלל שקר אפור ולא ממש מזיק אבל עתה חייב לשקר.

 

זה השלב בו אנו מכניסים אנטגוניסט נוסף. הפעם יהיה מדובר בטיפוס מתוחכם יותר, רגיש יותר וחכם יותר. אותו אנטגוניסט גם יהיה חד יותר בשקריו ויידע להגיד לאהובת הגיבור בדיוק את הדברים שמעוניינת לשמוע. אך אין מדובר במלאך אלא בנוכל מסווה ומשופשף. גם דמות זו, בדיוק כמו האנטגוניסט הקודם והרכושני מעוניין באהובת הגיבור מהמניעים הלא נכונים. בדרך כלל יהיה זה משהו חיצוני כמו יופי, מעמד או פריט בעל ערך שמעוניין בו. לעיתים יהיה זה בשביל להוכיח לגיבור שבכוחו לקחת לו את האהובה, להשתמש בה ולנטוש אותה כאוות נפשו.

 

עתה על האהובה לבחור בין האקס הרכושני, הדייט החדש והחלקלק ובין הגיבור. הבעיה בשלב הזה היא שהגיבור עדיין לא ממש הוכיח עצמו כראוי למרות שאנו הצופים לטובתו. אם ניזכר, הוא מתחיל את הסרט כאנוכי ולכן כאשר בוחר באהובה עושה זאת גם הוא מאלמנטים שטחיים כמו יופי חזותי או רצון להוכיח משהו. בהרבה סרטים העניין מתחיל מהתערבות ילדותית בתיכון מי ישיג את מלכת הכיתה. כלומר בשלב הזה הגיבור אינו ממש שונה מהאנטגוניסט הרכושני. בנוסף לכך הוא כבר שקוע עמוק בשקריו ולכן לא רק שאנוכי אלא גם חלקלק לא פחות ביריבו השני. כרגע האהובה נמצאת בסיטואציה די בעייתית שכן עד עתה מבחינתה מוקפת בנוכלים.

 

בשלב הזה שקורה לאחר אמצע הסרט, יתחילו המלחמות בין המחזרים וכולם יתלכלכו עמוק בוץ. מאחר שכולם בשלב הזה מחופשים מבחינה מנטלית ומוסרית לעתים פיזית יהיו תחפושות מעורבות בעניין. בזמן הזה כולם תוקעים כולם סכינים בגב אך רק בגיבור ישנה הרגישות לקחת פסק זמן וצעד אחורה שכן רק הוא לומד באותם הרגעים שהוא ויריביו מתנהגים באנוכיות ופוגעים באהובתו שלא בידיעתה. באותו הרגע אהובתו תגלה את שקריו והאמת תצוף על פני השטח. הוא האיש שאותו מעלים על המוקד.

 

עתה משאיבד אותה מבין שכבר אין מדובר בהידלקות שטחית אלא באהבת אמת שאבדה. בתחילת המערכה השלישית הוא יתבוסס עם העניין, בשלב הזה הגיבור מפתח אמפתיה אמיתית כלפי האהובה, רואה אותה ברגעיה השבריריים ומבין שלמעשה אינו ראוי לאהבתה ואינו שונה ממתחריו שכן מספיק לו לראות את הזירה בה פעל ומבין את שעוללו לה. בשלב הזה הגיבור בדרך כלל מובס ואחד מהיריבים האחרים זוכה באהובתו.

 

הסיבה שהגיבור חייב להפסיד לשני מתחריו קשורה ישירות באמירת הז'אנר. את אהובתו השיג תחילה על ידי שטחיות והתחזות. על העלילה לספק נציגים חזקים יותר של שתי תכונות אלו כדי שהגיבור יובס ויוותר במערומיו. רק בשלב הזה הוא פוגש את האני האמיתי שלו ולומד שהדרך הנכונה אל האהבה היא באמצעות נתינה וויתור על הפן האנוכי שבו. אותו פן שהוליד בתחילת העלילה את השטחיות וההתחזות והיה נראה לכאורה שמקנה לו יתרון קל, זה עתה נופץ, התברר כשקרי ופינה את מקומו לדרך חיים טובה יותר.

 

אלא שבדיוק כשהכול כבר נראה אבוד גם תחפושתם של יריביו מתבררת והערכים השליליים אותם מייצגים קורסים קליל. האמת עולה על פני השטח כאשר אהובתו מבינה שלא הייתה לו ברירה אלא לשקר. אהובתו מבינה שבשל אנוכיותה הייתה עיוורת לאמת ולא הותירה לו ברירה אלא לשקר אך עשה זאת כי איכפת לו ובעיקר רצה לספר את האמת אך פחד לאבד אותה.

 

עתה כשהיא רואה אותו ברגעיו השבריריים, מבינה שלמעשה גם אצלה מתחיל תהליך של התאהבות. הווידויי של שניהם מגיע וכל אחד מוותר על משהו חשוב שמסמל את פרידתו מהאנוכיות.  

 

___________________________________________________________

 

עליי – שמי רן שבירו בוגר בית הספר לתסריטאות של עידית שחורי. סרט פיצ'ר לקולנוע שכתבתי עבר את המיונים של קרן הקולנוע הישראלי ובימים אלה נמצא בתהליך הפקה אצל המפיקה ענת אסולין שבאמתחתה סרט האנימציה וואלס עם באשיר שבויים על ידי הארי פולמן והיה מועמד לאוסקר. למאמרים נוספים שלי 


אודות מחבר המאמר:

עליי – שמי רן שבירו בוגר בית הספר לתסריטאות של עידית שחורי. סרט פיצ'ר לקולנוע שכתבתי עבר את המיונים של קרן הקולנוע הישראלי ובימים אלה נמצא בתהליך הפקה אצל המפיקה ענת אסולין שבאמתחתה סרט האנימציה וואלס עם באשיר שבויים על ידי הארי פולמן והיה מועמד לאוסקר. למאמרים נוספים שלי 



דירוג המאמר: לא דורג עדיין

תגובות למאמר קולנוע ותסריטאות - קומדיה רומנטית תגובות למאמר קולנוע ותסריטאות - קומדיה רומנטית

עד כה לא נרשמו כל תגובות למאמר קולנוע ותסריטאות - קומדיה רומנטית. רוצה להיות הראשון?

הוספת תגובה חדשה


שם מלא:


כתובת דוא"ל:


תוכן התגובה

הקלידו את הקוד שבתמונה

Visual CAPTCHA


מאמרים נוספים בנושא קולנוע

קולנוע ותסריטאות - שלושת האלמנטים הבסיסיים בקומדיה
קולנוע ותסריטאות - פארסה.
קולנוע ותסריטאות - סאטירה.
קולנוע ותסריטאות - קומדיית צמד
קולנוע ותסריטאות - קומדיית התייר המזדמן
קולנוע ותסריטאות - קומדיית אקשן.
קולנוע ותסריטאות - קומדיה שחורה
קולנוע ותסריטאות - קומדיה רומנטית
איך תצרו את הדמות שתצחיק לאורך סדרה שלמה?
ההבדל בין תסריטאי מוביל לתסריטאי בינוני
מה הפאשלה מספר 1 של כותבים קומיים?
המטרה הקומית שתגרום לצופה להשתין במכנסיים
תסריטאי – הכסף נמצא בקומדיות!
שחקן - ככה תמצא עבודה בקולנוע!
האם כדאי להיות קולנוען בישראל?

הנך נמצא כאן: קולנוע ותסריטאות - קומדיה רומנטית.

פרסם את מאמריך באתר! פרסם את מאמריך באתר!
תהנה מחשיפה מקצועית בחינם ואפשר לאלפי גולשים פוטנציאליים להיחשף לדעותיך.
פרסם מאמר.
דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.