אתר מאמרים
מעגל הכותבים
אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מאמרים » קולנוע » קולנוע ותסריטאות - קומדיית אקשן.

קולנוע ותסריטאות - קומדיית אקשן.

מחבר המאמר: ranshviro
פורסם בקטגוריה: קולנוע
המאמר נקרא 326 פעמים
תאריך פרסום: 16.06.13
גרסת הדפסה | 0 תגובות
שיתוף מאמר זה שיתוף מאמר זה


איך לכתוב קומדיית אקשן?

 

קומדיית אקשן היא תת ז'אנר בתחום הקומדיה ואחד הז'אנרים הפופולאריים ביותר. ז'אנר הוא למעשה ביטוי עלילתי לרגש. כמו למשל את רגש האהבה, תמירו אותו לכלים עלילתיים ותקבלו ז'אנר הנקרא סיפור אהבה. אם תיקחו את ז'אנר האימה תבחינו שהוא מבוסס על פחד. ז'אנר בילוש מבוסס על מתח וסקרנות, ז'אנר פנטזיה מבוסס על חלומות בהקיץ ואגדות עם וכך זה נמשך לנצח. ז'אנר הוא ביטוי עלילתי לרגש ספציפי שאנו חווים.

 

לכל ז'אנר וז'אנר ישנם חוקים מאוד ספציפיים המבוססים של ההתנהגויות של הדמויות, מדובר על פעולות ספציפיות המייצרות אצלנו רגשות. אותן הפעולות נלקחו גם הם מהחיים עצמם. אם מחר אגנוב לך את הארנק, הרגש שעלול להתעורר אצלך הוא מתח לגבי מי גנב לך את הארנק. אדם אחר דווקא ימצא עצמו פורץ לי הביתה ולוקח את הארנק בחזרה ואז הרגש שיחווה בזמן הפריצה הוא מתח, לעתים יהיה זה פחד וכך הלאה. ככל שתכירו את עצמכם ואת הסביבה ככה תוכלו לזהות אילו פעולות נדרשות כדי לייצר אי אילו רגשות.

 

כותב שמחליט לכתוב תסריט לקולנוע או לטלוויזיה המבוסס על קומדיית אקשן צריך לקחת בחשבון שלפני שעושה זאת חייב לשלוט בחוקי העלילה הבסיסיים. לאחר ששולט בשדה הזה עליו לפלח את התמחותו עוד יותר וללמוד את ז'אנר הקומדיה באופן כללי ולהבין מהם האלמנטים שיוצרים קומדיה? מהי דמות קומית וממה היא בנויה? יש לציין שבדיחות אינן מספיקות ואינן יכולות להחזיק תשעים דקות מסך, בטח שלא עונה שלמה של סדרה אך בנייתו של גיבור קומי הנו נושא למאמר בפני עצמו.

 

לאחר שאותו תסריטאי התמקצע גם במבנה כללי של תסריט וגם בז'אנר הקומדיה, עליו עוד יותר לפלח את ההתמחות לתת הז'אנר הספציפי הקרוי קומדיית אקשן.

 

ישנם תתי ז'אנרים נוספים בתחום הקומדיה בנוסף לקומדיית האקשן כגון קומדיית הצמד הקומי, קומדיה רומנטית, קומדיה שחורה, פארסה, סאטירה וכו'. באופן כללי ניתן לבצע הכלאות בכל ז'אנר וז'אנר ולעתים ניתן לאגד ביחד שלושה או ארבעה ז'אנרים באותה היצירה במינונים שונים מכל אחד. זכרו שהעוגה לא יכולה להישאר שלמה ורגש אחד בא על חשבון השני.

 

קומדיית אקשן כשמה כן היא, הכלאה בין הז'אנרים קומדיה ואקשן. כלומר הרגש שיצירתו תעורר הן בקורא התסריט והן בצופה הנה צחוק ואדרנלין. על הכותב להחליט כמה צחוק וכמה אנדרנלין, בידיעה שאי אפשר לאכול את העוגה וגם להשאיר אותה שלמה – האחד יבוא על חשבון השני כפי שאפרט בהמשך.  

לפני שאמשיך במאמר אציין שאת כל המידע הרשום בו לקחתי מ-ג'ון טרובי אחד ממרצי התסריטאות המשפיעים בהוליווד והמובילים בעולם. טרובי המציא פורמולה מנצחת לכתיבת תסריט שלא פגשתי באף מקום. בנוסף אף מעביר קורסים על כל ז'אנר וז'אנר שקיים. ג'ון טרובי הוא שם שחובה לכל תסריטאי לדעת. לפחות למי שרוצה לגרום למפיק להתעניין בתסריט ולגייס מיליוני שקלים להפקתו והפצתו הארץ ובח"ול.  

 

אל טרובי התוודעתי לראשונה מצפייה בסמינר של דוב סימנס. סימנס הוא האיש שהיווה השראה לקוונטין טרנטינו ואשר הביא לאלפי יוצרים את השיטה שבנתה להם את הקריירה מאפס. דוב סימנס הוא הגורו הגדול ביותר של יוצרי הסרטים בהוליווד. סימנס מעביר לנו למעשה את השיטה שייסד היצ'קוק בסרטו "חבל" ומלמד אותנו ליישמה באפס עלות.

 

שיטתו של סימנס גורסת שיוצר בתחילת דרכו חייב ליצור סרט עצמאי בעלות של כמה אלפים בודדים כדי להתחיל את הקריירה. היצ'קוק התחיל כך עם חבל, טרנטינו התחיל כך עם כלבי אשמורת, ג'ים ג'רמוש עשה זאת עם קפה וסיגריות ואקירה קרסאווה עם רשומון. רוברט רודריגז הגיע להכרה עם אל מריאצ'י ובמאים נוספים כמו ספייק לי ואחרים התחילו כך גם הם והיום נמצאים בראש הפנתאון של עולם הקולנוע. סרטים נוספים שהתחילו קריירות באופן דומה הם מועדון ארוחת הבוקר, רשומון, פרויקט המכשפה מבלייר ועוד.

 

במידה ונחליט לכתוב תסריט בז'אנר מסוים, אם לא נלמד את המוסכמות של אותו הז'אנר סביר להניח שנחטיא את המטרה מצד אחד אך מצד שני צריך לזכור שהחוקים של כל ז'אנר וז'אנר הינם קווים מנחים ואין מדובר במילוי משבצות על הדף. הז'אנר אמור לשרת אתכם הכותבים ולא ההיפך. עלינו לזכור תמיד שכל תחום באומנות אוהב שמשחקים בחוקיו ושוברים אותם משום שכל אומנות בבסיסה בוחנת גבולות, מייצרת רגש ומספקת נקודת מבט חדשה על היוצר שאמורה לאתגר את הצופים ביצירותיו.

 

דוגמא לסוגיה זו היא שולחן. לכל שולחן כמעט ישנן ארבע רגליים כדי שיעמוד אך יש נגר שיעבוד עם עץ, אחר עם שיש. האחד יעדיף שולחן שחור והאחר ירצה לבן. אחד ייצר שולחנות ונציאניים מהמאה השמונה עשרה והשני יעדיף את השולחנות של התקופה הרומית. כמספר האומנים כך מספר השולחנות.  בכל אופן חזרה לנושא קומדיית האקשן.

 

קומדיה זו תתחיל לרוב בסצנת משבר כלשהי. הגיבור יהיה סוג של גיבור מתעתע שפועל באמצעות תחבולות להשגת מטרותיו. בנוסף לכך מכורח היותו גיבור אקשן האמור לייצר בנו אנדרנלין הוא אמור לייצג גם כוח שממנו ייצא האקשן בסיפור. את אותו הכוח נגלם בו על ידי יצירתה של דמות חלשה ממנו הזקוקה לעזרה. חולשתה של אותה הדמות אוטומטית מחזקת את הגיבור שלנו בעיניי הצופה שכן הוא האיש אליו פונים בעת צרה משום שבכוחו לפעול להשגת מטרתם. אותו הכוח כדאי שיישען על התחום הפיזי כדי שהגיבור יוכל לייצר לנו את האקשן הנדרש לסיפור.

 

בנוסף ישנן מספר דרכים לייצר הזדהות אצל הצופה עם הגיבור ואחת מהן היא להראות את הירתמותו  לאדם החלש ממנו הנמצא במצוקה. מאחר ומדובר גם בקומדיה, אותו הגיבור בדרך כלל לא ממש ירצה לעזור משום שמטרתו תהיה אחרת וקשורה לחיים היפים ולנהנתנות. הגיבור ירצה לעשות משהו כיף בחייו, אם זה לרדוף אחרי נשים/גברים, אולי זה לצאת לפאב ולהשתכר עם החבר'ה, אולי בא לו לעשות כסף ואולי לעשות סמים. הדבר האחרון שבא לו כרגע זה לעזור למישהו ולהסתבך באיזו עלילה שהשד יודע מה תעולל לו. הגיבור די מתעצבן על כך שהסיתו אותו ממטרתו אך העובדה שבוחר לעשות את המעשה האמיץ יותר והלא אנוכי הן מספקת צחוק על ידי טרוניותיו והן מראה לנו הצופים שמדובר בגיבור עם צד אנושי שניתן להזדהות עמו ולתת לו להוביל אותנו לאורך סרט.

 

לא תמיד נייצר לו דמות חלשה הזקוקה לעזרה, לעתים יהיה זה הגיבור מיוזמתו שמחליט להציל את העולם מתוך צורך אלטרואיסטי. במקרה כזה נייצר לו דמות ניגודית של אנטגוניסט רשע מרושע הרוצה להחריב את העולם. זוכרים בתחילת המאמר את עניין המינונים? המינונים כאן באים בדרך כלל לידי ביטוי בכך שאותו אנטגוניסט אולי מושחת ותאב כוח ושלטון אך אינו רוצח אף אחד וגם אם גורם סבל לאחרים, לרוב לא נראה זאת. ברגע שנזדהה עם סבל אישי של דמויות הקומדיה נעלמת.

 

במידה ואכן נחליט שאותו האיש רוצח אנשים הטיפול בזה יהיה זהיר, לעתים יהיו אלה אנשים ש"מגיע" להם להירצח, לעתים הם ימותו בצורה שמצחיקה אותנו אך בעיקר היוצר יזדקק לכלים שיגרמו לנו לא להזדהות עמם. מאחר ומדובר במעשה של רצח שהנו מעשה בלתי מוסרי בעליל עדיף להימנע ולא להתחיל עלילה שלא נדע איך להיחלץ ממנה. בסאות'פארק למשל הורגים כל שבוע את קני ולאף אחד מעולם לא היה אכפת מכך. כמו בכל דבר תמיד ניתן למצוא את יוצאי הדופן אך מלכתחילה עדיף בקומדיות להימנע מאנטגוניסט שרוצח. אנטגוניסט כזה ירדוף בדרך כלל אחרי כוח והשפעה, אחרי כסף והנאות החיים ויהיה מוכן שאחרים ישלמו על כך את המחיר. כמו תמיד המינון תלוי בנו.

 

ככל שהאנטגוניסט הורג יותר ככה הקומדיה נחלשת והאקשן עולה וההיפך. גיבור קומדיית האקשן כאמור ינסה להתל ולתעתע באותו אנטגוניסט שכן כשיגבר עליו יהיה זה כי רימה וקלונו של האנטגוניסט יעורר בנו את הצחוק. בנוסף לכך אותו הגיבור בדרך כלל יהיה יותר מדי בטוח בעצמו. הדבר נובע מכך שהאיש סומך על כוחו הפיזי וסומך על כך ש"כמו בחיים", הבעיות האמיתיות נפתרות באלימות. תפיסה מעצם היותה שטחית מספקת לנו הן את האקשן והן פותחת את הפתח לקומדיה. דבר נוסף הוא שתפיסתו השטחית את המציאות מקטינה אצלנו את הדרמה וגם אנו כקהל לא נמשכים אל הקטסטרופה אלא נותרים מוגנים בצילו של הגיבור ויכולים ליהנות מהפרוולגיה של להביט מהצד ולצחוק.    

 

במהלך אותו הסרט, הגיבור של קומדיית האקשן יסמוך על כוחו בצורה עיוורת וימצא עצמו בעמדת נחיתות שאינו מודע לה אך ימשיך לזלזל בסכנה. הוא יעמוד לבדו מול צבא שלם של לוחמים רכובים על דרקונים אך ימשיך להתבדח תוך כדי לחימה. בקומדיות מסוג זה הגיבור בדרך כלל לא יעבור שינוי מאחר ששינוי זו כניסה עמוקה מדי לפסיכולוגיה והתסריט מקבל עומק שבמקרה הזה עלול רק להזיק לו. הכול כמובן תלוי במטרת הכותב אך הוספת רבדים כאלו משמעותה יציאה מתת הז'אנר הנוכחי לטובת אחרים.

 

___________________________________________________________

 

 



אודות מחבר המאמר:

עליי – שמי רן שבירו בוגר בית הספר לתסריטאות של עידית שחורי. סרט פיצ'ר לקולנוע שכתבתי עבר את המיונים של קרן הקולנוע הישראלי ובימים אלה נמצא בתהליך הפקה אצל המפיקה ענת אסולין שבאמתחתה סרט האנימציה וואלס עם באשיר שבויים על ידי הארי פולמן והיה מועמד לאוסקר. למאמרים נוספים שלי -   

 

 

בהצלחה לכולנו J



דירוג המאמר: לא דורג עדיין

תגובות למאמר קולנוע ותסריטאות - קומדיית אקשן. תגובות למאמר קולנוע ותסריטאות - קומדיית אקשן.

עד כה לא נרשמו כל תגובות למאמר קולנוע ותסריטאות - קומדיית אקשן.. רוצה להיות הראשון?

הוספת תגובה חדשה


שם מלא:


כתובת דוא"ל:


תוכן התגובה

הקלידו את הקוד שבתמונה

Visual CAPTCHA


מאמרים נוספים בנושא קולנוע

קולנוע ותסריטאות - שלושת האלמנטים הבסיסיים בקומדיה
קולנוע ותסריטאות - פארסה.
קולנוע ותסריטאות - סאטירה.
קולנוע ותסריטאות - קומדיית צמד
קולנוע ותסריטאות - קומדיית התייר המזדמן
קולנוע ותסריטאות - קומדיית אקשן.
קולנוע ותסריטאות - קומדיה שחורה
קולנוע ותסריטאות - קומדיה רומנטית
איך תצרו את הדמות שתצחיק לאורך סדרה שלמה?
ההבדל בין תסריטאי מוביל לתסריטאי בינוני
מה הפאשלה מספר 1 של כותבים קומיים?
המטרה הקומית שתגרום לצופה להשתין במכנסיים
תסריטאי – הכסף נמצא בקומדיות!
שחקן - ככה תמצא עבודה בקולנוע!
האם כדאי להיות קולנוען בישראל?

הנך נמצא כאן: קולנוע ותסריטאות - קומדיית אקשן..

פרסם את מאמריך באתר! פרסם את מאמריך באתר!
תהנה מחשיפה מקצועית בחינם ואפשר לאלפי גולשים פוטנציאליים להיחשף לדעותיך.
פרסם מאמר.